Voorbeelden online personeelsblad

Hoe kun je medewerkers of collega's wel goed bereiken, boeien en binden? In een online personeelsblad zet je je lezer centraal, voeg je gemakkelijk interactieve elementen toe en werk je kostenbesparend. Wij helpen je van conceptontwikkeling tot en met verzending en analyse. Kortom, een one-stop-shop voor je online personeelsblad.

Waarom een personeelsblad?

Interne communicatie is de smeerolie van elke organisatie. Maar hoe houd je iedereen van alles op de hoogte? Vaak is intranet niet gebruikersvriendelijk en thuis slecht toegankelijk. Ook is het vaak niet wenselijk het personeelsblad tijdens werktijd te bekijken. Een online personeelsblad biedt dan uitkomst. Lezers kijken waar en wanneer het ze uitkomt en ervaren meer gebruiksgemak en interactie.

Start met een doel

Meten is weten. Dat geldt ook voor je personeelsblad. Wil je meten welk effect je personeelsblad heeft, leg dan vooraf vast welke doelen je wilt behalen. Een Open Rate van 40% kan een doel zijn. Of een leestijd van minimaal 3 minuten. Wat je ook kiest, leg het vooraf vast. Alleen zo kun je achteraf bepalen of je je doel gehaald hebt.

Maak content waar een strategie achter zit

Zomaar content maken heeft geen zin. Lezers aan je personeelsblad binden kan alleen als je boeit met interessante content. Zulke content maken lukt beter als je het gestructureerd aanpakt. Door content te maken vanuit verschillende perspectieven bijvoorbeeld. En door gebruik te maken van een contentkalender. Kortom, maak content waar een strategie achter zit. Hier kun je lezen hoe je dat doet.

Verrassing en afwisseling

Een succesvolle organisatie maakt werk van de interne communicatie. Een digitaal personeelsblad kan daar een extra bijdrage aan leveren. Werk met verrassende rubrieken en afwisselende artikelen. Als je schrijft vanuit het oogpunt van medewerkers, wordt management-informatie wél gelezen. Je personeelsblad krijgt vleugels van interactieve elementen als een quiz, integratie met socialmedia en het plaatsen van veel (door collega’s gemaakte) foto’s.

Bekijk gratis de checklist voor een effectief personeelsblad

Bijna 50 tips met onder andere:

  • Meten is weten: Weet wat de organisatie wil bereiken en maak je doelstellingen meetbaar.
  • Maak het niet té positief: Zorg voor betrouwbare berichtgeving en belicht verhalen van meerdere kanten. Alleen hallelujah verhalen maken je blad ongeloofwaardig.
  • Rondje teamwork: Laat zien dat samenwerken belangrijk is en breng verschillende (dream)teams binnen je organisatie in beeld.
  • Have fun: Een personeelsblad maken is vooral leuk! De lezer merkt aan alles of je lol hebt gehad bij het maken van het blad. Dan straalt het plezier van het beeldscherm af!

Het draait om lezers

Met een digitaal personeelsblad breng je je communicatie-doelstellingen over op medewerkers. Wij maken personeelsbladen waarin medewerkers zich herkennen en centraal staan. Zonder top down communicatie. Een magazine waarin beleid zo wordt uitgelegd dat het ook landt bij collega’s. Heb je vragen, wil je meer weten over het digitaliseren van een personeelsblad? Ben je benieuwd naar geslaagde voorbeelden? We laten je graag zien wat wel en juist niet werkt.

Geavanceerde beveiligingsopties

Natuurlijk wil je niet dat de concurrentie meeleest. Artikelen die bedoeld zijn voor de interne communicatie moeten niet voor iedereen te zien zijn. Daarom kun je kiezen voor deze beveiligingsopties:

  • Magazine alleen leesbaar via gebruikersnaam en wachtwoord.
  • Inhoud wordt niet geïndexeerd door Google en verschijnt niet in de zoekresultaten.
  • Aparte edities voor verschillende interne doelgroepen.
  • Offline lezen mogelijk
  • Whitelisten van IP-adressen

Aan de slag met een online personeelsblad?

Laten we kijken hoe we jouw personeelsblad kunnen digitaliseren? Maak een vrijblijvende afspraak. 

Voorbeelden van succesvolle personeelsbladen

Personeelsblad Via Viva!

ViaViva-1
ViaViva-2
ViaViva-3

Personeelsblad Via Viva!

ViVa! Zorggroep maakte dit jaar de overstap van een papieren naar een digitaal personeelsblad. Ons team maakte de basisvormgeving, dacht mee over de rubrieken en tekent voor het design van Via Viva!

Personeelsblad SAM&

personeelsblad samen HLT1
personeelsblad samen HLT3
personeelsblad samen HLT2

Personeelsblad SAM&

De gemeentes Hillegom, Lisse en Teylingen werken intensief samen. Daar hoort een gezamenlijk personeelsblad bij. In SAM& staan teamspirit, kernwaarden en verbinding voorop. Daarnaast is er een duidelijk focus op de mensen die bij HLT werken. Dat komt terug in de onderwerpkeuze, invalshoek en fotografie.

 

Ruim 3/4 van alle medewerkers leest SAM&. De gemiddelde leestijd was 6,5 minuut, het aantal bezochte pagina’s was 9.

Personeelsblad De Grijper

EMO-de-grijper1
EMO-de-grijper2
EMO-de-grijper3

Personeelsblad De Grijper

EMO is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen. Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken.

 

Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.

Personeelsblad Quotes & Questions

online-magazine-QSN
online-magazine-QSN3
online-magazine-QSN2

Personeelsblad Quotes & Questions

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De ongeveer 30 consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’. Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

Boek een gratis flitsconsult met Arthur

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod