Verras met je online magazine: de eindeloze mogelijkheden

Ben je op zoek naar een visueel aantrekkelijke manier om het jaarverslag van je bedrijf vorm te geven? Of wil je de nieuwsbrief van je organisatie in een nieuw jasje steken? Denk dan eens aan een online magazine! Zo’n digitaal tijdschrift kun je namelijk op veel meer manieren inzetten dan enkel als personeelsblad of ledenmagazine… Ontdek voor welke doeleinden je een digitaal magazine kunt inzetten en wat de voordelen hiervan zijn.

Header doeleinden online magazine digitaal ledenmagazine personeelsblad e-book whitepaper nieuwsbrief jaarverslag

De voordelen van een online magazine

Online communiceren is in de huidige digitale wereld haast niet meer weg te denken. Maar het effectief delen van uitgebreide informatie op een creatieve manier… hoe doe je dat nu? Nou, via een online magazine dus! Digitale magazines geven je heel veel mogelijkheden.

Met een online magazine…
Kun je visueel écht uitpakken.
Zorg je voor interactie met multimediale content.
Verbeter je foutjes ook na publicatie gemakkelijk.
Is aanvullen, hergebruiken of updaten van je content een fluitje van een cent.
Maak je een digitaal communicatiemiddel dat responsief is op ieder device.
Kun je uitgebreide informatie delen zonder dat het saai wordt.
Meet je automatisch belangrijke gegevens, zoals de leestijd en favoriete pagina’s van je lezers.
Bespaar je op porto- en drukkosten.

 

En boven alles is het maken van een online magazine vooral erg leuk!

Eveline-Klomp-pasfoto

Je kunt interactie creëren in je digitale magazine door video’s, links en andere media toe te voegen.

 

Eveline Klomp, designspecialist

Waar kun je een digitaal magazine voor gebruiken?

Bij een online tijdschrift denk je misschien eerst aan een personeelsblad of ledenmagazine. Maar eigenlijk kun je van elke publicatie een digitaal magazine maken. Upgrade bijvoorbeeld je jaarverslag naar een creatief digitaal feestje of bundel de meest bijzondere verhalen binnen je organisatie in een e-book…

Personeelsblad

Een gerenoveerde wachtkamer in de huisartsenpraktijk of een nieuwe docent op school… Breng je collega’s op de hoogte van alle ontwikkelingen in je organisatie in een digitaal personeelsblad! Een personeels­magazine versterkt de betrokkenheid van je collega’s, vergroot hun kennis en vaardigheden, houdt iedereen geïnformeerd en zorgt voor een saamhorigheidsgevoel.
Vorige slide
Volgende slide

E-book

Of het nu gaat om een handleiding over nieuwe toetsingsvormen of om een bundel van tips die je helpen om te gaan met een ziekte… Je kunt een online magazine omdopen tot e-book. Je hoeft in een e-book geen rekening te houden met een bepaald aantal pagina’s, zoals bij een gedrukt magazine. Dat maakt een e-book een handig communicatiemiddel om uitgebreide, diepgaande informatie in een aantrekkelijke en prettig leesbare vorm te delen.

Ledenmagazine

Via een ledenmagazine kun je inhoudelijke informatie, tips en tricks, (ervarings)verhalen, interviews en andere content delen met je patiënten, cliënten of klanten. En dat op een interactieve en creatieve manier. Met een goed en authentiek ledenmagazine verduidelijk je de boodschap van je stichting, informeer je je lezers en spreek je nieuwe klanten aan.

Eveline-Klomp-pasfoto

Een online magazine is niet alleen lezen, maar ook veel kijken. Het creëert een beleving.

Eveline Klomp, designspecialist

Jaarverslag

Vaak bevat een jaarverslag een hoop droge stof, met lappen tekst en onduidelijke grafieken en cijfertjes. Zet je dit in een standaard pdf, dan loop je de kans dat veel lezers na enkele pagina’s afhaken. Als je van die informatie een online magazine maakt, wordt het lezen een heuse beleving (waar je zelf ook met meer plezier aan werkt!). Met behulp van kleurkaders, bewegende grafieken en multimedia voorkom je dat je jaarverslag onderaan de takenlijst van je lezers komt te staan.

Nieuwsbrief

Als organisatie wil je klanten of patiënten graag op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen, trends of andere zaken. Je kunt een e-mail rondsturen met linkjes naar verschillende nieuwsberichten, die elk naar een andere pagina verwijzen. Maar je kunt ook alle berichten toegankelijk maken op één plek. Je raadt het al… Dat doe je door je nieuwsbrief als online magazine vorm te geven! Lezers kunnen zo met één klik vanuit de mail alle nieuwsberichten lezen, zonder steeds weer terug te moeten schakelen naar hun mailbox. Je hebt alle vrijheid, omdat je makkelijk kunt variëren in lengte en aantal nieuwsberichten. Daarnaast kun je voor de afwisseling eens een interviewtje toevoegen. En zo’n visueel aantrekkelijke nieuwsbrief is natuurlijk éxtra leuk om te lezen!

Whitepaper

Met een whitepaper wil je je patiënt of klant, vaak in ruil voor contactgegevens, voorzien van (diepgaande) informatie over een specifiek onderwerp. Oftewel: je moet je patiënt of klant overtuigen dat je whitepaper het waard is om een naam en e-mailadres te geven. Hoe je dat doet? Zorgen dat niet alleen de tekst, maar ook de vormgeving op en top is. Dat kan perfect in een online magazine. Daarin geef je informatie op een creatieve manier weer, waardoor je whitepaper de aandacht trekt. Op die manier is je klant snel gemotiveerd zijn of haar contactgegevens te delen.

Als je van je nieuwsbrief een digitaal mini-magazine maakt, hoef je geen linkjes naar verschillende pagina’s te gebruiken. Lezers kunnen alle nieuwsberichten overzichtelijk op één plek lezen.

Arthur Snaauw, digital mind

Special of themanummer

Als je van je publicaties online magazines maakt, kun je eenvoudig pagina’s uitnemen en hergebruiken in een Special Edition of themanummer. Verzamel bijvoorbeeld de meest opvallende interviews met patiënten of collega’s en maak daar een extra uitgave van. Of zoom in op bepaalde onderwerpen en bundel alle achtergrondverhalen in een extra dikke Lekker Lezen-editie voor de zomervakantie. Voor jou weinig werk en voor je lezers veel waarde!

Vorige slide
Volgende slide

Maak van je content een ervaring

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden van een online magazine eindeloos… Maak van je content een verrassende ervaring door je personeelsblad, jaarverslag of nieuwsbrief in de vorm van een digitaal tijdschrift te gieten. Zo kun je trouwe lezers werven, hun aandacht vasthouden en direct handige statistieken achterhalen. Oftewel, waarom zou je het niet doen?

 


Bekijk hier welke vormen van content (interview, cases, video, fotoreportage, animatie, etc.) je kunt gebruiken in je online magazines

Weerleg de smoesjes om een online magazine te maken

Wil je anderen overtuigen een online magazine te gaan gebruiken? Heb je genoeg van de uitvluchten die anderen verzinnen om het niet te doen? Dit zijn 17 veelgebruikte excuses en manieren om ze te weerleggen.

Wat is zo’n online magazine nu precies? En wat kun je ermee? ​

Ontvang onze inspiratiegids over online magazines direct in je mailbox door hier je gegevens in te vullen:

In deze gids lees je:

  • Wat een online magazine precies is
  • Waarvoor je het kunt inzetten
  • De voordelen ten opzichte van een gedrukt magazine
  • Hoe je de inhoud bepaalt
  • Slimme en verrassende teksttips en designtricks
  • Mooie voorbeeldmagazines
  • Met welke kosten je rekening moet houden
  • Hoe je je online magazine professioneel kunt (laten) opmaken

Welke content breng jij tot leven in je online magazine?

Vul je gegevens in en ontvang direct de link naar jouw exemplaar in je inbox!

We gaan je niet spammen, maar houden je graag op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen over online magazines, content(creatie) en marketing in jouw sector. Wil je dat niet, dan kun je je altijd afmelden.