Content maken voor je online magazine: waar begin je?

Wil je een online magazine maken? Dan begin je met het bepalen van de inhoud. Maar welke vorm geef je die content? Online magazines hebben een groot voordeel: er is geen goed of fout. Je hebt een ruim palet aan mogelijkheden: tekstueel én visueel. Kies voor een afwisselende, herkenbare mix. De meest gekozen contenttypen (en hun eigenschappen) op een rij!

Tekstuele content

Artikel

Een artikel is een tekst waarin je informeert, inspireert, amuseert of overtuigt. Denk aan een artikel over de Kinderboekenweek in een online magazine van een onderwijsinstantie. Ook een wetenschappelijk artikel over diagnostiek in de zorg is een mooi voorbeeld.

Bij het schrijven van een artikel voor een online magazine ben je erg vrij. Of het artikel nou kort of lang is, over je eigen mening gaat of onderzoeksresultaten beschrijft… Je kunt de tekst helemaal afstemmen op jouw doelen en wensen.

Rubriek

Een rubriek is een kortere tekst met een vaste formule die in meerdere edities van je online magazine terugkomt.

Zet bijvoorbeeld iedere editie enkele medewerkers in het zonnetje in een Collega van de maand-rubriek. Ook kun je bepaalde prestaties of behaalde doelen van je organisatie een vaste rubriek in je magazine geven.

Rubrieken zorgen voor structuur en een prettig, afwisselend ritme in je online magazine. Daarnaast weten je lezers wat ze van een rubriek kunnen verwachten. Ze zijn benieuwd wie er deze keer in die ene leuke rubriek staat!

Voorbeelden van rubriek ‘Slimme zorg’ en ‘Hoe duurzaam ben jij?’

Interview

Wil je inzoomen op een mening, waarneming, gevoel of ervaring van een specifiek persoon? Kies dan voor een interview. Het voordeel van een interview is dat je als interviewer kunt blijven doorvragen tot je alle informatie hebt verzameld die je belangrijk vindt voor de lezer. Een interview kan een persoonlijk, authentiek verhaal opleveren. In een uitgeschreven interview noteer je wat de geïnterviewde je heeft verteld tussen aanhalingstekens:

 

“Ik bedenk veel interactieve spellen om mijn leerlingen spelenderwijs dingen te leren. Dat vind ik heel belangrijk, omdat het zorgt voor afwisseling en betrokkenheid.” – Juf Marieke, groep 6

Er zijn verschillende manieren om een interview te noteren. De meest voorkomende interviewvormen:

Full-quote: het verhaal van de geïnterviewde wordt als één citaat weergegeven. De vragen die je tijdens het interview hebt gesteld, zijn niet herkenbaar. Je bent bij deze interviewvorm vrij om de onderwerpen in een andere volgorde te noteren dan dat ze in het gesprek zijn besproken.

Vraag-antwoord: de naam zegt het al… Bij deze vorm schrijf je eerst de vraag op, waarna het antwoord van de geïnter­viewde volgt. Deze vorm is vaak makkelijk voor de schrijver, maar soms iets minder spannend voor de lezer.

Gemengde stijl: je wisselt citaten van de geïnterviewde af met tekst van jezelf. Dit kan bijvoorbeeld achtergrond­informatie zijn, maar ook een indirect citaat. Deze stijl geeft je veel vrijheid.

Opsomming of lijstje

Sommige mensen zijn verslaafd aan lijstjes. Of eigenlijk… Aan het overzicht dat lijstjes vaak geven. Dit is ook een veelgebruikte contentvorm in online magazines of blogs. Bepaalde verhalen of informatie kun je gemakkelijk in een lijst-vorm gieten. Denk hierbij aan een onderwerp als ‘Zeven tips om je leerlingen te motiveren’ of een ‘Do’s & Don’ts voor AI in de zorg’-artikel. Ook dit blog is in een lijst-vorm geschreven.

Voorbeelden van een opsomming

Verhaal

Stel je voor… Je hebt iemand gesproken die een memorabele studiereis met haar klas heeft meegemaakt. Of je kent een persoon die een bijzonder hersteltraject heeft gehad na een verdrietig ongeluk. Dat wil je natuurlijk delen in je online magazine. Schrijf er dan een inspirerend verhaal over in een vertellende, beeldende vorm. Een ervaringsverhaal is meestal een geliefde rubriek!

Column (of voorwoord)

Kort maar krachtig; dat is waar een column om gaat. Een column is meestal een vaste rubriek die bestaat uit een korte tekst (ongeveer een kolom dus). De vaste schrijver vertelt hier een ervaring of mening in een luchtige vorm. Vaak hebben columns een persoonlijker tone of voice dan de andere, redactionele artikelen. Het doel van een column is meestal amuseren. Je zet een column door een vaste schrijver in om de herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van je magazine onder lezers te vergroten. Ben je inhoudelijk expert, maar geen schrijver? Dan laat je je column gewoon ‘ghostwriten’. Dit houdt in dat een professionele schrijver je verhaal uit jouw naam schrijft en zelf anoniem blijft.

Voorbeelden van een column en voorwoord

Cases, reviews of testimonials

Hoe bepaal jij of je een product of dienst wilt gebruiken? Je leest de reviews! Social proof is tegenwoordig vrijwel onmisbaar. Wil je een online magazine maken om (potentiële) klanten te overtuigen? Denk dan ook aan het toevoegen van klantcases, reviews of testimonials. Dit is een goede manier om lezers te laten zien hoe anderen jouw bedrijf en haar producten/diensten ervaren.

Zet je content in de spotlight

Wat geldt voor al deze contenttypen: geef ze een sprankelende kop die de aandacht van de lezer meteen grijpt. Meer inspiratie nodig?

Visuele content

Foto(reportage)

Beelden zeggen meer dan duizend woorden… Foto’s kunnen teksten versterken, maar ook op zichzelf een verhaal vertellen. Je maakt je online magazine levendig en toegankelijk door tekst af te wisselen met beeld. Een visual die aansluit bij de inhoud van je artikel vertelt de lezer in één blik wat hij moet weten. Je kunt foto’s ook je hele verhaal laten vertellen. Dan krijg je een fotoreportage.
Let erop dat de foto’s van goede kwaliteit zijn!

Video

Wist je dat er alleen al op YouTube wereldwijd dagelijks vijf miljard video’s worden bekeken? Videocontent is niet meer weg te denken. Video’s kun je voor verschillende doelen inzetten. Bijvoorbeeld door een informatieve of inspirerende video aan je tekst toe te voegen. Wil je zorgen voor meer interactie en afwisseling? Vervang dan een artikel of rubriek door een leuk video-interview. Video’s kunnen amuserend, inspirerend, informatief of overtuigend zijn. Dat is helemaal aan jou.

Animatie

Een animatie is een illustratie die beweegt. Meestal is een animatie een geïllustreerde video. Wat in een foto of tekst lastig uit te leggen is, kun je met een animatie vaak goed laten zien. Zo kun je je boodschap exact overbrengen op een visueel aantrekkelijke manier. Daarnaast zijn animaties tijdloos en uniek. Je kunt ze vrijwel bij elke contentvorm en voor alle doelen gebruiken.

Balance is key!

Is visuele content nou beter dan een tekst? Niet per se. Een goed online magazine bestaat uit een combinatie van sterke teksten en sprekende beelden. Visuele elementen brengen een online magazine pas écht tot leven. Zonder beeld is een magazine gewoon een saai tekstdocument. Daarnaast kan visuele content voor interactie zorgen, wat de aandacht van je lezers vasthoudt. Maar zonder tekst is een magazine een fotoboek… Conclusie is: balance is key!

Wat zijn de favoriete contentvormen van ons team?

Ik help je graag verder

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod