5 knelpunten die het succes van een online magazine in de weg staan

En wat je nodig hebt om wél alles uit die digitale publicatie te halen

Je bent zonder doel aan de slag gegaan
Er moest een online magazine komen. Punt. Omdat de papieren versie uit te tijd was, of omdat iemand had gehoord dat je daarmee je doelgroep zou gaan bereiken. Geen doelstellingen, geen verwachtingen, nauwelijks budget. Maar wél een online magazine. Toch behaal je hiermee niet het gewenste succes. Logisch.

Wat jij nodig hebt: een strategie en een stappenplan. Die vind je hier.
1
De planning is elke keer anders, of loopt altijd uit
Dat online magazine is inmiddels een blok aan je been geworden. Elke editie zet je alles op alles om de deadline te halen. Maar hoe je ook duwt en trekt, het is nooit op tijd af. Omdat andere klussen prioriteit hebben. Omdat je collega’s niet met de gewenste content komen. Of de vormgever heeft meer tijd nodig.

Wat jij nodig hebt: een sterke coördinator/planner. Die vind je hier
2
Je publiek is nergens te bekennen
Het mooie van online magazines is dat je het bezoek kunt meten. Maar dat is direct ook een valkuil of ergernis. Want het aantal lezers en de tijd die ze aan je publicatie besteden laat direct zien of je het goed hebt gedaan.
Is het aantal lezers klein, dan heb je nog veel meer kansen om te verbeteren.

Start met het formuleren van doelstellingen. Wat wil je bereiken? Wanneer is de uitgave een succes?

Leg ook direct een mailinglijst aan. Promoot je magazine via al je online kanalen. Deel artikelen via LinkedIn, laat mensen zich aanmelden via de website. En geef lezers de mogelijkheid verhalen te delen.

Wat jij nodig hebt: een slim distributieplan.
3
Het lukt niet om content te maken die aanslaat bij je publiek
Je denkt dat je een interessant verhaal hebt gemaakt. Je waagt poging na poging voor een goede video. Het is je weer gelukt om een collega een artikel op te laten leveren. Net binnen de planning.

Maar als je naar de resultaten kijkt, dan sla je de plan vaak mis. Je publiek vindt het allemaal niet zo relevant. Zijn de items wel ‘vertaald’ naar jouw doelgroep? Is de schrijver van de artikelen niet per ongeluk blijven steken op zijn eigen kennisniveau? De blind spots kennen we allemaal, toch trappen we er regelmatig in.

Wat jij nodig hebt: kritische en creatieve contentmakers. Ontmoet ons team en kijk wat wij voor je kunnen doen.
4
Budget? Dat is nihil
Leuk dat je met een online magazine de druk- en verzendkosten kwijt bent.
Maar vaak komt er ook een aanzienlijke kostenpost bij: de softwarelicentie. Die drukt zwaar op een toch al niet zo ruime budget. Dat het aantal lezers achterblijft op de verwachtingen van het management doet ook geen goed aan jouw verhaal.

Toch hoeft een klein budget het succes van je digitale magazine of online publicatie niet in de weg te staan.

Wat jij nodig hebt: een overtuigend verhaal én een fikse korting. Bekijk hier wat een online magazine bij ons kost
5
Eveline-Klomp-pasfoto

Ik help je graag van je online magazine een succes te maken

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod