10 voor­oordelen over online marketing
(en waarom je hier verkeerd over denkt)

Online marketing is duur, tijdrovend en vraagt om veel kennis… Nou, niet dus! Na het lezen van deze 10 vooroordelen over online marketing weet jij wel beter. Ontdek waar je kansen liggen om de marketing van jouw organisatie een boost te geven! 
10-misverstanden-over-online-marketing

1

“Online marketing is alleen voor grote bedrijven”

Het maakt niet uit hoe groot (of klein) jouw bedrijf, organisatie of stichting is… Online marketing is zinvol voor iedereen! Je kunt, ook als kleine organisatie, online marketing inzetten om nieuwe mensen te bereiken en klanten, patiënten of (nieuwe) collega’s op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Maar ook gewoonweg om anderen te informeren of inspireren over onderwerpen die voor jou en je doelgroep belangrijk zijn. En dat kan allemaal met een klein budget!

1. “Online marketing is alleen voor grote bedrijven”

Het maakt niet uit hoe groot (of klein) jouw bedrijf, organisatie of stichting is… Online marketing is zinvol voor iedereen! Je kunt, ook als kleine organisatie, online marketing inzetten om nieuwe mensen te bereiken en klanten, patiënten of (nieuwe) collega’s op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen. Maar ook gewoonweg om anderen te informeren of inspireren over onderwerpen die voor jou en je doelgroep belangrijk zijn. En dat kan allemaal met een klein budget!

2

“Online marketing is te duur voor kleine organisaties en stichtingen”

Daarmee belanden we bij het idee dat digitale marketing bakken met geld kost. Dat is niet zo: je kunt je marketingbudget zo hoog maken als je zelf wilt! Er zijn veel flexibele budget-opties, zoals CPC-advertenties. ‘CPC’ staat voor cost-per-click. Je betaalt dus alleen wanneer mensen klikken op je advertentie. Er zijn ook veel gratis mogelijkheden binnen online marketing. Zo hoeft het inzetten van social media of SEO (zoekmachineoptimalisatie) bijvoorbeeld helemaal geen geld te kosten.

2. “Online marketing is te duur voor kleine organisaties en stichtingen”

Daarmee belanden we bij het idee dat digitale marketing bakken met geld kost. Dat is niet zo: je kunt je marketingbudget zo hoog maken als je zelf wilt! Er zijn veel flexibele budget-opties, zoals CPC-advertenties. ‘CPC’ staat voor cost-per-click. Je betaalt dus alleen wanneer mensen klikken op je advertentie. Er zijn ook veel gratis mogelijkheden binnen online marketing. Zo hoeft het inzetten van social media of SEO (zoekmachineoptimalisatie) bijvoorbeeld helemaal geen geld te kosten.

Ook voor minder commerciële doelen zet je marketing in: gebruik het bijvoorbeeld voor fondsenwerving, het aantrekken van nieuwe medewerkers of het vergroten van je naamsbekendheid.

Tim Kamp, online marketeer

3

“Alleen jongere doelgroepen zijn bereikbaar via online marketing”

Wist je dat in 2022 96% van de personen in Nederland tussen de 12 en 55 jaar dagelijks online was? En dat 78% van de mensen tussen de 45 en 65 jaar (én 51% van de 75-plussers) online naar gezondheidsinformatie zocht? (bron: CBS) Niet alleen jongeren browsen online dus! En als we dan toch bezig zijn: jongeren zitten ook niet alleen op Snapchat, TikTok of Instagram. Zo’n 67% van de personen tussen de 12 en 25 jaar zocht in 2022 online naar informatie over gezondheid. Zoals je leest kun je, afhankelijk van je gekozen strategie en platform, diverse doelgroepen bereiken met online marketing.

Online gezondheidsinformatie zoeken (2022)
12 tot 25 jaar 67%
25 tot 45 jaar 84%
45 tot 65 jaar 78%
65 tot 75 jaar 67%
75 jaar en ouder 51%

3. “Alleen jongere doelgroepen zijn bereikbaar via online marketing”

Wist je dat in 2022 96% van de personen in Nederland tussen de 12 en 55 jaar dagelijks online was? En dat 78% van de mensen tussen de 45 en 65 jaar (én 51% van de 75-plussers) online naar gezondheidsinformatie zocht? (bron: CBS) Niet alleen jongeren browsen online dus! En als we dan toch bezig zijn: jongeren zitten ook niet alleen op Snapchat, TikTok of Instagram. Zo’n 67% van de personen tussen de 12 en 25 jaar zocht in 2022 online naar informatie over gezondheid. Zoals je leest kun je, afhankelijk van je gekozen strategie en platform, diverse doelgroepen bereiken met online marketing.

Online gezondheidsinformatie zoeken (2022)
12 tot 25 jaar 67%
25 tot 45 jaar 84%
45 tot 65 jaar 78%
65 tot 75 jaar 67%
75 jaar en ouder 51%

4

“Online marketing draait alleen om social media”

Digitale marketing draait om véél meer dan enkel social media. Denk aan e-mailmarketing, SEO (zoekmachineoptimatisatie), SEA (betaalde zoekadvertenties) of contentmarketing. Hoewel social media belangrijk is, is het slechts een onderdeel van de gehele marketingmix. Online marketing draait om een strategie die je helpt bij het behalen van je doel(en).

Wil je meer weten over het inzetten van social media? Neem dan hier een kijkje

4. “Online marketing draait alleen om social media”

Digitale marketing draait om véél meer dan enkel social media. Denk aan e-mailmarketing, SEO (zoekmachineoptimatisatie), SEA (betaalde zoekadvertenties) of contentmarketing. Hoewel social media belangrijk is, is het slechts een onderdeel van de gehele marketingmix. Online marketing draait om een strategie die je helpt bij het behalen van je doel(en).

Wil je meer weten over het inzetten van social media? Neem dan hier een kijkje

5

“Het is moeilijk om de resultaten van online marketing te meten”

Eigenlijk geldt precies het tegenovergestelde. De resultaten van online marketing zijn juist goed terug te vinden. Er zijn veel uitgebreide tools die je helpen met het meten en analyseren van resultaten. Een mooi voorbeeld hiervan is Google Analytics. Deze analysesoftware laat je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je webpagina’s krijgen en hoeveel tijd ze op verschillende pagina’s doorbrengen. Super handig!

5. “Het is moeilijk om de resultaten van online marketing te meten”

Eigenlijk geldt precies het tegenovergestelde. De resultaten van online marketing zijn juist goed terug te vinden. Er zijn veel uitgebreide tools die je helpen met het meten en analyseren van resultaten. Een mooi voorbeeld hiervan is Google Analytics. Deze analysesoftware laat je bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je webpagina’s krijgen en hoeveel tijd ze op verschillende pagina’s doorbrengen. Super handig!

6

“Online marketing is alleen voor producten, niet voor diensten”

Ook diensten moet je ‘verkopen’, toch? Je wilt dat mensen weten wat jij te bieden hebt, of dat nu zorg, informatie, advies, arbeids­markt­communicatie of iets anders is! Via online marketing kun je je diensten kenbaar maken, promoten en verkopen via verschillende kanalen. Contentmarketing, e-mailcampagnes en zoekmachineadvertenties komen hierbij goed van pas.

6. “Online marketing is alleen voor producten, niet voor diensten”

Ook diensten moet je ‘verkopen’, toch? Je wilt dat mensen weten wat jij te bieden hebt, of dat nu zorg, informatie, advies, arbeids­markt­communicatie of iets anders is! Via online marketing kun je je diensten kenbaar maken, promoten en verkopen via verschillende kanalen. Contentmarketing, e-mailcampagnes en zoekmachineadvertenties komen hierbij goed van pas.

7

“Zorg en onderwijs zijn geen ‘commerciële' instanties, dus online marketing is niet passend”

Tuurlijk wel! Ook niet-commerciële organisaties werken aan hun (naams)bekendheid. Je hoeft online marketing niet alleen te gebruiken om daadwerkelijk een product of dienst te verkopen. Ook voor minder commerciële doelen zet je marketing in: gebruik het bijvoorbeeld voor fondsenwerving, het aantrekken van nieuwe medewerkers, het vergroten van het bewustzijn van mensen (over een bepaald thema), het betrekken van familie of het werven van werknemers.

Meer weten over communicatie en marketing om personeel te werven? Lees het hier!

7. “Zorg en onderwijs zijn geen ‘commerciële' instanties, dus online marketing is niet passend”

Tuurlijk wel! Ook niet-commerciële organisaties werken aan hun (naams)bekendheid. Je hoeft online marketing niet alleen te gebruiken om daadwerkelijk een product of dienst te verkopen. Ook voor minder commerciële doelen zet je marketing in: gebruik het bijvoorbeeld voor fondsenwerving, het aantrekken van nieuwe medewerkers, het vergroten van het bewustzijn van mensen (over een bepaald thema), het betrekken van familie of het werven van werknemers.

 

Meer weten over communicatie en marketing om personeel te werven? Lees het hier!

8

“Het opzetten van een online marketingstrategie kost te veel tijd en moeite”

Ja, we geven toe: het maken van een goede en effectieve marketingstrategie kan wat tijd vragen. Maar er zijn genoeg programma’s en professionals die je kunnen helpen met dit proces. Voorbeelden van handige programma’s zijn Hubspot (CRM), Buffer (social media) en WordPress (website). En houd vooral in gedachten dat online marketing op de lange termijn juist veel oplevert voor je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan meer naamsbekendheid of nieuwe werknemers. Je moet er misschien wat tijd in investeren, maar dan krijg je ook wat!

8. “Het opzetten van een online marketing­strategie kost te veel tijd en moeite”

Ja, we geven toe: het maken van een goede en effectieve marketingstrategie kan wat tijd vragen. Maar er zijn genoeg programma’s en professionals die je kunnen helpen met dit proces. Voorbeelden van handige programma’s zijn Hubspot (CRM), Buffer (social media) en WordPress (website). En houd vooral in gedachten dat online marketing op de lange termijn juist veel oplevert voor je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan meer naamsbekendheid of nieuwe werknemers. Je moet er misschien wat tijd in investeren, maar dan krijg je ook wat!

Digitale marketing draait om véél meer dan enkel social media. Denk aan e-mailmarketing, SEO (zoekmachine­optimatisatie), SEA (betaalde zoek­advertenties) of content­marketing.

Tim Kamp, online marketeer

9

“Online marketing vereist technische kennis die ik niet heb”

Bij online marketing hoor je al snel ingewikkeld klinkende termen. SEO, SEA, CPC-advertenties… Sommige aspecten kunnen inderdaad technisch van aard zijn, maar er zijn veel bronnen en experts die je in een paar stappen kunnen uitleggen hoe alles werkt. Daarnaast zijn veel tools en platforms, waaronder Google Ads of LinkedIn Ads, ontworpen met gebruiksgemak als speerpunt. Dat maakt het gebruiken van deze hulpmiddelen een fluitje van een cent.

 

Bekijk hier hoe je Google Ads het beste gebruikt.

9. “Online marketing vereist technische kennis die ik niet heb”

Bij online marketing hoor je al snel ingewikkeld klinkende termen. SEO, SEA, CPC-advertenties… Sommige aspecten kunnen inderdaad technisch van aard zijn, maar er zijn veel bronnen en experts die je in een paar stappen kunnen uitleggen hoe alles werkt. Daarnaast zijn veel tools en platforms, waaronder Google Ads of LinkedIn Ads, ontworpen met gebruiksgemak als speerpunt. Dat maakt het gebruiken van deze hulpmiddelen een fluitje van een cent.

 

Bekijk hier hoe je Google Ads het beste gebruikt.

10

“Online marketing in de zorg is te complex vanwege de gevoelige aard van de diensten (en de privacy­wetgeving)”

We begrijpen dat online marketing in de zorgsector uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van privacy. Vertrouw je de Amerikaanse tech-giganten niet? Denk dan aan Nederlandse of Europese alternatieven. Daarnaast zijn er veel goede redenen om online aanwezig te zijn. Deel bijvoorbeeld educatieve blogs of start gerichte advertenties om vertrouwen op te bouwen en patiënten en hun naasten te informeren.

10. “Online marketing in de zorg is te complex vanwege de gevoelige aard van de diensten (en de privacy­wetgeving)”

We begrijpen dat online marketing in de zorgsector uitdagingen met zich meebrengt op het gebied van privacy. Vertrouw je de Amerikaanse tech-giganten niet? Denk dan aan Nederlandse of Europese alternatieven. Daarnaast zijn er veel goede redenen om online aanwezig te zijn. Deel bijvoorbeeld educatieve blogs of start gerichte advertenties om vertrouwen op te bouwen en patiënten en hun naasten te informeren.

Verder praten of kennismaken?

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!

  • Geheel vrijblijvend
  • Direct snel contact met een online marketeer
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod