Stefan2

Stage@Digital Minds

Stefan Laan: "Ik weet nu beter welk onderdeel van online marketing ik leuk vind"

Digital Minds geeft studenten de kans en ruimte om ons vak te doorgronden. Van september tot en met januari dook Stefan Laan, student Business Studies, in de wondere wereld van online marketing. Hij leerde de ins en outs van Hubspot, maakte de lancering van een Insta-account mee en maakte voor het eerst zelf content. Tussendoor werkte hij aan zijn onderzoek over communicatie in de ouderenzorg. Hoe heeft hij zijn tijd bij DM ervaren?

Hoe ben je bij DM terechtgekomen?

“Als je zoals ik nog niet zo goed weet wat je precies wilt doen, is een stage zoeken best lastig. Ik besloot een bericht op mijn LinkedIn te plaatsen: ik zoek een stage. Gek genoeg is dat bericht ruim 400 keer bekeken. Online Marketeer Edwin van Digital Minds reageerde erop: neem eens een kijkje op de website. Misschien is Digital Minds iets voor jou! Omdat ik überhaupt geen reactie had verwacht, was ik verrast. Bij het aanschrijven van bedrijven, belandde ik meestal op een flinke stapel.”

Wat was je eerste indruk van DM?

“In eerste instantie vond ik de website een beetje ‘outdated’. Nu weet ik dat ze dat zelf ook vonden en heb ik de restyle van dichtbij meegemaakt. Wat me wel aansprak op de website, was een duidelijke indruk van de activiteiten en foto’s van de teamleden. Ik zag een leuke mix van jonge en ervaren mensen. Dat gaf mij het gevoel dat ik hier iets kon leren. Ook de sectoren waarin DM actief is, onderwijs en zorg, spraken me aan. Iedereen heeft wel zo zijn ervaringen in het onderwijs en de zorg, dus dan weet je vaak al wat beter waar het over gaat. Ik heb ook gesolliciteerd bij een cybersecuritybedrijf, maar daar weet ik echt nauwelijks iets van. Bij DM kon ik in dat opzicht meerwaarde bieden.”

Ik wist gewoon nog niet goed wat ik wilde. Ik heb bij DM verschillende kanten van marketing kunnen ontdekken: van campagnes maken tot werken met Hubspot. Dat paste precies in het plaatje.

Stefan Laan | Stagiair online marketing

Kon DM de juiste stage bieden?

“Ik wilde meer over marketing leren, dat was mijn insteek. Mijn opleiding is heel breed. Naast logistiek en recht is er een onderdeel marketing. Ik wist gewoon nog niet goed wat dat inhield. Ik zag dat DM mij verschillende kanten van marketing kon laten ontdekken: van campagnes maken tot werken met Hubspot. Dat paste precies in het plaatje.”

Wat vond je het leukste om te doen?

“Al snel mocht ik een Instagram-account bijhouden voor een klant. Dat vond ik echt leuk om te doen. Omdat het account pas net was opgezet, werd dat echt een spelletje. Meer volgers geeft motivatie om meer te posten en extra je best te doen. Je ziet dat wat je doet, impact heeft, dat is verslavend. Ik was ook blij met de ruimte en het budget dat ik kreeg om een Insta-campagne voor deze klant op te zetten. Dan merk je dat je echt serieus genomen wordt en niet alleen maar aan het verkennen bent.”

Zijn er dingen die je lastig vond?

“Het schrijven van teksten heb ik wel een beetje onderschat. Zeker als je van 0 af aan moet beginnen. Waar begin je? Daarbij heb ik wel de hulp gehad van een ervaren tekstschrijver. Nadine heeft me zelfs nog een schrijftraining gegeven en de tips van haar neem ik mee. Dat ik nu goed weet wat ik leuk vind en wat minder, helpt me ook om verder te focussen in mijn opleiding.”

Hoe heb je het werken in teamverband ervaren?

“Naast mijn werk bij AH, had ik eigenlijk nauwelijks ervaring qua samenwerken. Hoe je met elkaar omgaat en hoe je iemand aanspreekt vond ik leerzaam. Eerst vond ik het wel spannend om collega’s dingen te vragen. Ik was bang dat iemand belangrijkere dingen te doen had. Maar gaandeweg merk je dat ze het ook juist leuk vinden om mij te helpen. Je doet het samen. Met Eveline heb ik veel gewerkt aan de vormgeving van Insta-posts. Ongemerkt heb ik zo ook veel geleerd over vormgeving.”

Hield je voldoende tijd over voor je onderzoek?

“Mijn idee voor het onderzoek sloot goed aan bij de focus van DM. Arthur stond direct open voor mijn idee. De flexibele planning vond ik fijn. Ik weet van andere stagiairs dat ze soms een vaste dag aan hun rapport moesten werken. Echt effectief is dat niet. Ik kon mijn tijd zelf indelen. Dan maakte ik maandag afspraken, deed ik later in de week nog wat research en op vrijdag verzamelde ik de input in mijn rapport. Tussendoor werkte ik aan de projecten van DM.”

Ik zou een stage bij DM zeker aanraden. Je hebt veel vrijheid en werkt met een gezellig en gevarieerd team. Je doet veel verschillende dingen en leert zo alle facetten van digitale communicatie kennen.

Stefan Laan | Stagiair online marketing

Was je vooral op kantoor, of heb je ook het thuiswerken ervaren?

“De eerste weken heb ik fulltime op kantoor gezeten. Dat vond ik onwijs intensief. Zeker omdat het schoolritme heel anders was met een lesje hier en een lesje in de middag. Best heavy, die overgang. Toch merk ik dat ik op kantoor wel productiever ben. Thuis was vooral goed voor het afmaken van dingen, en echt even focussen op een stuk.”

Zou je andere studenten aanraden bij DM stage te lopen?

“Zeker! Je hebt veel vrijheid bij DM. Maar daar moet je ook wel mee om kunnen gaan. Daarnaast werk je met een gezellig en gevarieerd team. Je kunt bij iedereen terecht met werk- én privézaken. Je doet veel verschillende dingen en leert zo alle facetten van digitale communicatie. En als je iets niet zo leuk blijkt te vinden, kun je het zeggen. Er wordt wel echt gekeken naar wat je leuk vindt om te doen en waar je goed in bent.”

Wat heeft deze stage jou opgeleverd?

“Ik ben tevreden over mijn stagevergoeding. Al was ik daar niet zo op gericht. Ik zag het echt als een leerplek: hoe werkt het in een bedrijf, wat vind ik leuk om te doen? Ik heb veel marketingkennis opgedaan én een aantal Hubspot-certificaten behaald. Ik denk dat ik daar in de toekomst profijt van ga hebben. Als ‘tegenprestatie’ heb ik voor DM een aantal handleidingen gemaakt over werken met Hubspot. Leuk dat je elkaar zo verder kunt helpen.”