Online personeelsblad-grijs

Persona maken: Breng de mensen op wie jij je richt, helder in kaart

Online personeelsblad-grijs

Heb je geen duidelijk beeld van je doelgroep? Weet je niet of de eindgebruiker en de aankoopbeslisser van jouw dienst of product dezelfde persoon zijn? En of ze dezelfde behoeftes hebben?

Dan is nu een goed moment om persona’s uit te werken. Hiermee krijg je meer grip en kun je content personaliseren, zodat de klantwens echt centraal staat.

Wat is een persona?

Een persona is een gedetailleerd profiel van een potentiële patiënt, klant, medewerker, ouder of student.
Hierin staan onder andere:

  • De kenmerken van de persoon.
  • De behoeftes van de persoon.
  • De kanalen waar je hem of haar kunt bereiken.

Het ontwikkelen van persona’s helpt bij het bedenken en maken van passende content voor jouw doelgroep(en).

Voorkom een mis-match

Het is belangrijk om te weten of je boodschap aansluit bij de behoeftes van je persona. Voordat je start met kostbare marketingactiviteiten. Zit hier een mis-match in, dan doet de klant niks met je boodschap. Zonde van de tijd, zonde van het geld.

Wat levert een persona op?

  • Het biedt je inzicht in behoeftes.
  • Je leert waar en wanneer je hem of haar kunt helpen en waarmee.
  • Je weet op welk moment je juist wel en juist niet een boodschap onder zijn of haar aandacht moet brengen.
  • Je kunt marketing- en salesactiviteiten personaliseren.

Maak kennis met onze online marketeer

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod

Zo ontwikkelen wij persona’s

Bij het uitwerken van de persona(‘s) volgen we een aantal vaste stappen:

Stap 1: Vooronderzoek

Je moet altijd weten wat de behoeftes zijn van je doelgroep. Zeker als je de inbound marketing methode toepast. We doen onderzoek naar het gedrag en de behoeftes van je patiënten, klanten, medewerkers, ouders of studenten.

  • Waar zoeken ze?
  • Welke zoektermen gebruiken ze daarbij
  • Welke activiteiten ondernemen ze om informatie in te winnen?
  • Welke stappen zetten ze in hun zoekproces en waar liggen de onbenutte kansen?

We achterhalen vooral wat er leeft binnen je publiek en welk gedrag de doelgroep vertoont. Dit gebruiken we als input voor de interviews in stap 2.

Stap 2: Interviews

Door interviews af te nemen met bestaande patiënten, klanten, medewerkers, ouders of studenten achterhalen we waarom ze jouw product of dienst kiezen. Ook vragen we aan de potentiële doelgroep waarom ze jouw aanbod zouden overwegen. Deze vragen geven een duidelijk beeld van behoeftes. Hierop kunnen we vervolgens inspelen.

Stap 3: Analyseren en interpreteren

We combineren de data uit het vooronderzoek met de data uit de interviews. Zo krijgen we een compleet beeld van het gedrag van de doelgroep. Beschikken we over de juiste data, dan visualiseren we de persona op een kaart.

Stap 4: persona-kaart

Op de persona-kaart staan alle ‘persoonskenmerken’ van je persona op een rij. Met de persona-kaart bij de hand kun je eenvoudiger reacties van patiënten, klanten, medewerkers, ouders of studenten voorspellen. Zijn de persona’s af, dan is het tijd om de journey uit te werken. Zo kun je de juiste opvolging geven aan wensen en behoeftes van je persona.

Persona_Recruitment_Vacature_grijs

Aan de slag met persona's?

Maak een afspraak voor een brainstormsessie. Je hoort dan direct hoe persona’s jou kunnen helpen effectiever te communiceren.