Marketing automation:
Laat software voor je werken, leads komen automatisch binnen

Een aanmelding voor een opleiding, een vraag aan de helpdesk, een informatieverzoek. Mensen tonen interesse in je organisatie. Het is goed om deze interesse te stroomlijnen en te begeleiden. Dat kan handmatig. Maar dat kost veel tijd. Het kan ook anders, met marketing automation.

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een slim systeem waarmee de juiste content op het juiste moment bij de juiste personen op het scherm verschijnt. Zo krijg je de routineklussen uit de agenda van de marketeer. Het slim inrichten van zo’n systeem kan complex zijn. Maar het levert je gegarandeerd veel tijd op.

Met marketing automation kun je taken zoals e-mailmarketing, posts op social media en zelfs advertentiecampagnes automatiseren. Je kunt veel specifieker segmenteren en klanten een meer gepersonaliseerde ervaring bieden.

3 redenen om marketing automation in te zetten

  • Je wilt nieuwe klanten werven, maar bent nu te veel tijd kwijt aan het opvolgen van leads.
  • Je organisatie groeit en je zoekt naar systemen om data van leads en klanten beter vast te leggen.
  • Digitaliseren is een onderdeel van je strategie. Je wilt tijd besparen door marketingactiviteiten automatisch uit te voeren. Dat levert tijd op om je te richten op je kernactiviteiten.

 

Wil je onderzoeken of marketing automation wat is voor jouw organisatie of instelling? Vind je het lastig om de juiste afweging te maken tussen verschillende systemen? Spar dan met een van onze specialisten.

Klantgedrag in kaart brengen

Marketing automation slim inrichten vergt wat stappen. Het in kaart brengen van de customer journey van jouw klanten is daarvan de eerste. Dat begint met onderzoeken naar welke informatie je klant zoekt. Vaak kun je daarbij verschillende klantsegmenten onderscheiden. Wil je dat segmenteren goed aanpakken, dan maak je per segment een persona. Je beschrijft wie je klant is, wat het doel is van het websitebezoek en via welke kanalen hij op je website komt. Moeilijk? Je hoeft het natuurlijk niet allemaal zelf te doen. Ons team helpt je graag opstarten.

Data verzamelen

Wat weet jij over je klanten? Start met het verzamelen van de data die binnen je organisatie beschikbaar is. Misschien heb je een CRM-systeem waaruit je waardevolle input kunt halen. Of bekijk de data die op een andere manier is vastgelegd. Ook via LinkedIn kun je data van je klanten ‘ophalen’. Deze profielen geven in combinatie met de eerder gemaakte persona’s vaak een duidelijk beeld van de behoeftes per klantsegment. De triggerpoints, de momenten waarop klanten actie ondernemen, zijn belangrijk. Als je weet wat ze op dat moment zoeken, kun je ze een gericht aanbod doen.

Tips bij het kiezen van marketing automation software

  • Houd rekening met de wensen die je organisatie aan software stelt. Stel dus een plan van eisen op.
  • Heb je al nagedacht over behoeftes in de toekomst? Kijk goed naar de mogelijkheden binnen een bepaald systeem. Misschien kun je nu nog niet alle opties toepassen. Maar als je een tool kiest die in de toekomst meer kán, dan is dat vaak een verstandige keuze.
  • Wij werken met Hubspot. Bij dit systeem maakt het niet uit of je een beginner of gevorderde bent op het gebied van marketing automation. Zo kun je starten met geautomatiseerde e-mails en andere functionaliteiten pas later gaan gebruiken. De software is opgebouwd uit slimme modules, waardoor je stap voor stap nieuwe dingen bijleert.

Maak of recycle content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Door relevant te zijn, bouw je snel een trouw lezerspubliek op.

Edwin | Marketingspecialist

Content ontwikkelen

Bij het inzetten van marketing automation, gaat het erom dat je je klant verder helpt. Je kent zijn behoeftes en kunt met de juiste content toegevoegde waarde bieden. Met die content sluit je aan op de behoeftes. Je kunt potentiële klanten wijzen op gemakkelijk toegankelijke gratis content, of een whitepaper sturen in ruil voor een mailadres. Veel mensen zijn bereid hun mailadres te delen als ze daarvoor de informatie krijgen waarnaar ze op zoek zijn.

Tips bij het kiezen van marketing automation software

  • Een video waarin je meer vertelt over de herkomst van jouw product of dienst.
  • Een whitepaper met tips over een relevant onderwerp.
  • Een podcast waarin je iemand uit je vakgebied interviewt.

Marketing automation inrichten

Is het doel van de marketing automation journey duidelijk? Dan kun je beginnen met het inrichten van de sequence of workflow. Tijdens het inrichten van de sequence of workflow is het belangrijk dat je goed kijkt naar de individuele behoeftes van je verschillende klantsegmenten.

  • Op welke dag, tijd en manier willen de klanten benaderd worden?
  • Is dit via e-mail of hebben ze op een bepaald moment liever persoonlijk contact met een van je medewerkers?

 

Niet iedere lead neemt op dezelfde manier en in hetzelfde tempo informatie tot zich. Houd hier goed rekening mee bij het instellen van de workflows. Door meerdere workflows te maken, pas je de frequentie aan op de wensen van de lezer.

Testen wat werkt, en wat niet

Het inrichten van marketing automation stopt niet bij het bouwen van workflows. Eigenlijk begint het nu pas. Het is belangrijk continu te testen en je data te analyseren. Alleen zo kun je marketing automation aanpassen aan het gedrag van je klanten. En creëer je content die perfect aansluit bij de klantbehoeften.

Ben je toe aan de volgende stap?