Inbound marketing: De juiste informatie op het juiste moment
Stop met pushen, trek mensen naar je toe. Dat klinkt simpel, maar hoe doe je dat? Hoe zorg je er nu voor dat klanten, prospects en cliënten jouw organisatie of instelling vinden? Zonder ze te bestoken met advertenties?
Echte aandacht voor je klant
Duurzame relaties opbouwen
Wist je dat het opdringen van diensten zelfs averechts kan werken? Soms raken potentiële klanten geïrriteerd door een advertentie en haken ze af. En die eerste indruk kan lang blijven hangen. Het is veel krachtiger als de klant je op een organische manier vindt. Zodat ze kiezen voor jou! Bij het toepassen van inbound marketing bouw je duurzame relaties op met klanten, leveranciers, studenten, cliënten of stakeholders. Verdiep je in de klant en stel hem in staat zijn doel te bereiken. Dan slaag jij ook!
Bij Digital Minds hechten we waarde aan duurzame relaties. Inbound marketing toepassen is een langlopend traject. Daarbij trekken we met elkaar op als partners en werken we samen naar het einddoel: tevreden klanten.
Toepassingen van inbound marketing in de zorg en/of het onderwijs
- Leerlingen, patiënten, cliënten en studenten werven
- Materialen, diensten en producten verkopen
- Nieuw personeel aantrekken
Boek een gratis flitsconsult met Arthur
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod
AED - Attract, Engage, Delight: De inbound marketing in drie stappen
1. Attract
2. Engage
3. Delight
De lead is klant geworden. Wij helpen je om hem of haar betrokken te houden bij je organisatie. Met behulp van content blijven behoeftes in beeld. Hierdoor behoudt de klant een goed gevoel bij je organisatie. Zo bouw je een band op, blijft de klant terugkomen en vertelt hij of zij anderen over jou. Op die manier kweek je ambassadeurs en dat is de beste ‘reclame’ die je kunt wensen.
Waar loop je tegenaan als je een online magazine maakt?
Stappenplan inbound marketing
Inbound marketing is geen ‘hit en run methode’, maar vergt een lange adem. We hebben een stappenplan opgesteld zodat je de methode succes toepast.
Stap 1 Breng de huidige situatie in kaart
Kijk eens naar je huidige marketing-activiteiten:
- Welke activiteiten voer je op dit moment uit en wat levert dat op? Wat gaat goed, wat kan beter?
- Wie zijn je klanten op dit moment en wat weet je van ze? Waar worstelen ze mee, wat zijn de problemen die jij voor ze kan oplossen?
Stap 2 Bepaal wie je ideale klant is
We gebruiken de data van stap 1 om te bepalen wie jouw ideale klanten zijn. Daar willen we meer van weten:
- Wat zijn de kanalen die deze doelgroep gebruikt om zich te oriënteren?
- Uit welke stappen bestaat het oriëntatieproces?
- Wanneer gaan ze over tot aankoop?
- Wat zijn de tussentijdse doelen?
Op basis hiervan maken we persona’s. Hiermee geef je fictieve klanten een gezicht.
Stap 3: Stel je customer journey samen
De keuzes en wensen van de persona staan centraal bij het maken van een customer journey. Hierin stippel je de route uit en beantwoord je vragen als:
- Gaan we gebruik maken van e-mail marketing of socialmedia-marketing?
- Op welk moment in de journey tonen we welk bericht?
- Wat wordt de juiste tone-of-voice voor elk moment?
Stap 4 Werk je content-uitingen uit
Op basis van de data en strategische keuzes uit de stappen hiervoor, worden de uitingen gemaakt en de kanalen ingericht om potentiële klanten te benaderen. Het is belangrijk dat we de juiste tone-of-voice aanhouden, zodat de klanten de organisatie gaan identificeren als betrouwbaar. Hubspot is een CRM tool die een goede ondersteuning geeft in dit proces.
Stap 5: 'Nurture' je lead en zorg voor vertrouwen
Meestal zit er wel wat tijd tussen het eerste contact en de verkoop van je product of dienst. In de tussentijd ‘verleid’ je een lead en zorg dat het vertrouwen in jouw aanpak en producten groeit. Laat de lead alvast kennismaken met je product of dienst, gooi referenties in de strijd of een vergelijking met de concurrentie. Alles om de keuze voor jouw organisatie keer op keer te bevestigen. Dit wordt lead nurturing genoemd.
Stap 6: Werk toe naar het verkoopmoment
Speciale aandacht gaat uit naar het moment waarop de leads worden verleid om tot aankoop van je product of dienst over te gaan. Werk naar dit moment toe. Leads hebben, doordat je ze helpt bij het oplossen van hun pijnpunten, een relatie opgebouwd met je organisatie en worden klant. Jij bent hun betrouwbare partner met een oplossing voor hun probleem.
Stap 7: Voer je strategie uit en meet de resultaten
In deze stap brengen we strategie stap voor stap tot uitvoer. De content is gecreëerd en wordt ingezet. Het effect wordt gemeten en geoptimaliseerd. We voeren A/B testen uit om de klant zo goed mogelijk te helpen. Zo bouwen we duurzame klantrelaties op.
Dit zijn de voordelen van inbound marketing
Met inbound marketing is het haalbaar om meer leads binnen te halen. Daardoor groei je harder. Dit zijn zomaar wat voordelen:
- betere zoekmachineranking
- versteviging van je expertstatus
- een grotere, meer betrokken doelgroep
- inzicht in resultaat (ROI)
- waardevolle data voor overige activiteiten
Interessant?
In een vrijblijvende afspraak inventariseren we je wensen, ambities en uitdagingen en kijken we samen of ons team je verder kan helpen.
Selecteer zelf een datum en tijdstip en we bellen je terug!