inbound-marketing-bezoekers trekken

INBOUND MARKETING

Word een magneet voor bezoekers, leads en klanten

Wat is inbound marketing en wat kun je ermee? Op deze pagina leggen we alles uit. Klik op het onderwerp hieronder om direct naar het juiste onderwerp te gaan.

Inbound marketing in het kort

Inbound marketing is een strategie die ervoor zorgt dat klanten jou vinden. Vanwege de zinvolle content die je hebt gepubliceerd en omdat je waardevolle inzichten toevoegt gedurende hun customer journey. Bij inbound marketing staat echte aandacht voor je klanten centraal. Je valt ze dus niet lastig met traditionele pushmarketing, zoals advertenties, banners en andere storende reclame.

Niet iedereen is jouw ideale klant

Het werkt niet om alles voor iedereen te willen doen. Het vinden van je ideale klant gebeurt in twee stappen. Eerst probeer je in kaart te brengen hoe het ideale bedrijf eruit ziet waarmee je zaken wilt doen. Denk aan bedrijven in een specifieke branche, zoals ziekenhuizen of bouwbedrijven. Daarna kijk je pas naar de persona, jouw ideale contact binnen dat bedrijf. Bijvoorbeeld het hoofd inkoop of de marketingmanager.

Antwoord geven op vragen

Bij inbound marketing staat het creëren van relevante content centraal. Content is relevant als het antwoord geeft op de vragen van je persona’s. Je komt in contact met deze personen als je de content goed vindbaar maakt via zoekmachines en social media. Natuurlijk stem je daarbij de inhoud af op de customer journey.

Fases van de customer journey

Wij werken volgens de Hubspot-methode. In die visie bestaat de customer journey van persona’s uit drie fases:

  • Awareness fase (bewustwordingsfase)

In deze fase onderken je een specifiek probleem of bepaalde uitdaging. Het probleem of de uitdaging kan nog niet benoemd worden.

  • Consideration fase (overwegingsfase)

In deze fase is het probleem of de uitdaging helder geformuleerd. Je maakt een long- of shortlist van mogelijke oplossingen.

  • Decision fase (besluitvormingsfase)

In deze fase is de oplossingsstrategie gekozen. Je maakt een lijst met mogelijke aanbieders die een oplossing hebben voor je probleem of uitdaging. Uit deze aanbieders wordt er één gekozen.

De juiste content voor elke fase

In elke fase van de customer journey hebben persona’s behoefte aan andere informatie. Een casestudy of review aanbieden heeft geen zin in de bewustwordingsfase. Het probleem of de uitdaging is namelijk nog niet helder. Hoe beter je inspeelt op de vragen van een persona in de fase van de journey, des te relevanter is de content voor hem of haar. Aan het begin van de journey zijn de vragen breed en oriënterend. Zit een persona verder in het proces, dan worden de vragen meer specifiek en diepgaand.

Bezoekers vinden

Een belangrijk element bij inbound marketing is bezoekers trekken. Bijna iedereen begint zijn of haar customer journey met het intypen van een vraag in Google. Pas als ze op jouw website vinden wat ze zoeken, kun je leads van je bezoekers maken. Bezoekers trekken doe je met video’s, blogs, webpagina’s en andere relevante contant. Social media kan een belangrijke aanjager zijn om bezoek naar je website te trekken. Deel je content dus op zoveel mogelijke relevante kanalen.

Conversie naar leads

Bezoekers van je website worden niet vanzelf leads. Door antwoord te geven op de vragen die ze hebben, ‘verleid’ je ze lead te worden. Websitebezoekers zijn anoniem. Leads zijn geïnteresseerd in je aanbod en maken zich bekend. Bijvoorbeeld door te chatten, het aanvragen van een nieuwsbrief, of het downloaden van een whitepaper of e-book. Natuurlijk kunnen ze ook gewoon een contactformulier invullen of bellen.

Lead management

Ken je je leads, dan kun je ze steeds verder op weg helpen in hun customer journey. Het opbouwen van vertrouwen en een partnership is daarbij belangrijk. Ongeveer de helft van de leads op je website is wel een goede match, maar nog niet klaar voor een aankoop. Los pijnpunten en problemen voor ze op, train en coach ze en zorg dat jij hun belangrijkste informatiebron bent. Zorg dat de content die je aanbiedt zoveel mogelijk gepersonaliseerd is. 

Marketing automation

Marketing automation is een voorwaarde om inbound marketing tot een succes te maken. Alleen zo kun je de content die je maakt op het juiste moment via het juiste kanaal aan de juiste persoon aanbieden. Marketing automation gaat veel verder dan het sturen van een serie standaard e-mails na het invullen van het contactformulier. Je moet weten welke vragen en wensen een lead heeft. Daarvoor heb je software nodig die de lead centraal stelt. Alleen zo kun je hem of haar, op basis van context en gedrag, een gepersonaliseerd aanbod doen.

Hoe start ik met inbound marketing?

Inbound marketing is veelzijdig. Het omvat bloggen, e-mail marketing, social media, lead management en meer. Maar let op, begin niet zonder plan of doelstellingen zomaar met bloggen. Zet eerst je doelstellingen op papier en breng je ideale klant of persona in kaart. Daarna kijk je welke problemen, wensen, uitdagingen, pijnpunten en frustraties je persona heeft. Op basis van die inzichten ontwikkel je tenslotte een content kalender. Lastig? Welnee. Met de juiste hulp kom je er wel.

VERDER PRATEN OVER inbound marketing?

foto Arthur Snaauw