Hubspot: Haal meer uit inbound marketing met slimme software
Wat is Hubspot?
HubSpot is hét inbound marketing- en verkoopplatform dat gebruikers helpt bezoekers aan te trekken, leads te converteren en klanten meer bij je organisatie te betrekken. Binnen Hubspot breng je verschillende functionaliteiten samen zodat communicatie-, marketing- en verkoopafdelingen al hun activiteiten op één plek kunnen beheren.
Dit doet Hubspot
De kern van de software bestaat uit een CRM- en CMS-tool. De kracht van het systeem is dat je de diverse onderdelen los van elkaar, maar ook gezamenlijk kunt inzetten. Die samenwerking tussen onderdelen van Hubspot, zorgt voor een constante stroom van gekwalificeerde leads.
Digital Minds is Hubspot Partner. Wat houdt dat in?
Voordelen van Hubspot
- Met Hubspot kun je verkoop- en marketingactiviteiten efficiënt beheren.
- Met Hubspot kun je leads moeiteloos voeden tijdens het traject van lead tot koper.
- Met Hubspot voorkom je opzichzelfstaande informatie voor de klant, alles sluit op elkaar aan.
- Met Hubspot breng je synergie aan tussen verschillende afdelingen.
- Met Hubspot gebeurt alles op één plek, behoud je overzicht en kun je snel inspelen op nieuwe kansen.
- Met Hubspot bouw je duurzame klantrelaties op.
Marketing- en salesactiviteiten die binnen Hubspot samenkomen:
- Content creatie
- Delen van posts op social media
- Workflow automatisering
- Het vastleggen van leads
- Het beheer van klantrelaties
- In kaart brengen van het verkoopproces
- Het volgen van prestaties
Altijd de meest actuele klant-informatie
Gebruik je Hubspot goed, dan is je organisatie beter in staat communicatie-, marketing-, verkoop- en customer serviceactiviteiten efficiënt te beheren. Je kunt leads moeiteloos voorzien van de juiste content tijdens de customer journey, het traject van bezoeker tot klant. Alle informatie en content is aan elkaar gelinkt, waardoor je altijd beschikt over de meest actuele klant-informatie. Doordat alles op één plek gebeurt, behoudt iedereen het overzicht én kun je snel inspelen op kansen.
Duurzame klantrelaties: van push naar pull
Binnen Hubspot draait het om de klant, niet om de wensen van jouw organisatie. De software brengt duurzame klantrelaties binnen handbereik. De vraag van de klant staat centraal. Door op het juiste moment op de juiste manier in te spelen op de informatiebehoefte van de klant, werk je efficiënt en effectief. Zo voorkom je frustraties bij klanten, of onnodig verstuurde e-mails die niet het gewenste effect hebben.
De vele slimme tools in Hubspot maken het je bovendien mogelijk de marketingactiviteiten van je organisatie stap voor stap te automatiseren. De tool is ontwikkeld op basis van de inbound marketingmethode. Implementeer Hubspot en bouw aan duurzame en betekenisvolle relaties met leads en klanten.
Boek een gratis flitsconsult met Arthur
Benieuwd hoe Digital Minds je verder kan helpen bij Hubspot? Maak direct een belafspraak!
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod
Hubspot CRM-systeem: Klantinformatie beheren en inzichtelijk maken
Wat kan het Hubspot CRM en wat zijn de belangrijkste verschillen met andere CRM-systemen?
De belangrijkste functie van een CRM-systeem is het beheren en onderhouden van klantrelaties. Traditionele CRM-systemen houden zich alleen bezig met het beheren van de relatie met de klant. Binnen het Hubspot systeem kun je ook marketing-, sales- en customer serviceactiviteiten uitvoeren. Een integrale en holistische aanpak dus.
Alles in één systeem
Marketing-, sales- en serviceactiviteiten die je op dit moment los van elkaar uitvoert, integreer je binnen Hubspot in één systeem. Je verzamelt data vanaf het moment dat een bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat op je website. De interesse in jouw dienst of product wordt stap voor stap ‘gevoed’ met nieuwe input tot het moment dat hij of zij klant is. Zijn er daarna vragen over de dienstverlening? De service-collega ziet in hetzelfde systeem precies wat de customer journey is geweest van deze klant. Met die achtergrondkennis kan hij of zij gemakkelijker inspelen op specifieke vragen en oplossingen.
Doordat alle processen geïntegreerd zijn binnen Hubspot, heeft elke afdeling toegang tot dezelfde gegevens. Zo is het kinderspel om het juiste aanbod op het juiste moment aan te bieden. Het Hubspot CRM-systeem is volledig te integreren met:
- Marketing Hub
- Sales Hub
- Service Hub
- CMS Hub
- Operations Hub
Nog 6 redenen om Hubspot te kiezen
Het Hubspot CRM biedt organisaties en instellingen de mogelijkheid altijd alle gegevens van relaties en klanten bij de hand te hebben. Daarnaast kent Hubspot nog een aantal grote voordelen:
- Het Hubspot CRM is en blijft gratis.
- Het aantal gebruikers is onbeperkt.
- Het systeem is gebouwd om met je mee te groeien. Je hoeft niet van systeem te wisselen.
- Je maakt tijd vrij om aan je bedrijf te werken, in plaats van vóór je bedrijf.
- Het systeem is te integreren met andere modules, apps en programma’s zoals Office 365, Facebook, Gmail, Google Meet, etc.
- Je hebt een 360 graden view op je klantbehoefte.
Benieuwd naar Hubspot?
We kijken dan samen, kosteloos en vrijblijvend, wat Hubspot voor jou kan betekenen.
Hubspot Marketing Hub: Beheer alle marketingactiviteiten op één logische plek
De marketing hub van Hubspot is een platform met tools om je marketingactiviteiten te beheren. Je hoeft niet langer uit te wijken naar allerlei losse programma’s voor mailings, social media posts of chats. Binnen Hubspot vind je alle benodigde tools om volledige marketingcampagnes te draaien. Met de software kun je je e-mailmarketing automatiseren, A/B-testen uitvoeren, socialmedia-campagnes opbouwen en alle marketingactiviteiten analyseren.
Past de Marketing Hub bij jouw organisatie?
Functionaliteiten
De Marketing Hub help je al je marketingactiviteiten te bundelen binnen dezelfde eenvoudig te gebruiken tool. Er is een groot aantal handige functies:
- Advertentiebeheer van socials gekoppeld aan Hubspot
- Landingspagina’s voor actiewebsites
- Livechat en chatbots
- Marketingautomation met workflows
- Testen van mailings
- Geïntegreerde campagnerapportage
- Analytics van webverkeer
- Marketingkalender
Hubspot Sales Hub: Breng je sales activiteiten naar een hoger plan
In de Sales Hub van Hubspot zitten alle tools die je nodig hebt om je sales activiteiten naar een hoger plan te tillen. Je kunt deze hub eenvoudig combineren met het gratis CRM-systeem van Hubspot en uitbreiden met de Marketing hub en Service hub. Slimme onderdelen binnen deze tools helpen je verkopen verhogen. Bijvoorbeeld door alle communicatie vanuit hetzelfde platform te versturen. Door taken aan te maken, meetings te organiseren en de stadia van je deals te volgen.
Past de Sales Hub bij jouw organisatie?
Functionaliteiten
Door gebruik te maken van de Sales Hub help je jezelf sneller en beter verkopen. De tool beschikt over een aantal handige functies:
- Handige tool om direct afspraken in een agenda te maken.
- Templates om sneller verkoop e-mails te versturen.
- Inzicht in deal pipelines
- Automatisering van dealfase, taak en leadrotatie
- Sales analytics
- Prognoses
- Automatiseren van taken en meldingen
- Tracking van e-mails
- Chatbots
De Inbound Sales methode
Hubspot Service Hub: Zorg voor tevreden en loyale klanten
De Hubspot service Hub helpt je bij het leveren van een excellente klantenervaring. Door de klantenervaring te optimaliseren zorg je voor een duurzame klantrelatie. Ook voorkomt de Service Hub van Hubspot dat je te laat opvolging geeft aan klachten, problemen of vragen doordat je ze over het hoofd ziet. Door altijd snel en adequaat te reageren zorg je ervoor dat je klanten tevreden blijven.
Problemen waar je klanten tegen aanlopen zet je eenvoudig om in een positieve ervaring met jouw organisatie door gebruik te maken van Hubspot’s Service hub. Door een goede afhandeling van het probleem blijven je klanten loyaal aan je bedrijf.
Past de Service Hub bij jouw organisatie?
Functionaliteiten
Door gebruik te maken van de Service Hub help je eigenlijk jezelf. Uit ervaring weten we dat het zeer gebruiksvriendelijk werkt! Een deel van het klantcontact is zelfs te automatiseren door gebruik te maken van service automation.
De tool beschikt over een aantal handige functies:
- Ticketsystemen waarin de klantvragen geordend worden.
- Live chat voor laagdrempelig contact.
- Chat bot die de leads en klanten kan helpen bij het beantwoorden van simpele vragen.
- Een zelfhulp centrum voor veel gestelde vragen.
- Documenten om antwoorden op vragen te delen.
- Back-up van telefoongesprekken.
- Feedback enquêtes met NPS-rating, voor het meten van de klanttevredenheid.
- Dashboards voor snelle toegang tot data.
Samen sterker: de Marketing, Sales en Service Hub
Door zowel de marketing-, sales- als servicedata in hetzelfde systeem op te slaan, zorg je ervoor dat iedereen altijd toegang heeft tot álle klantdata. Hierdoor realiseer je een soepele overgang tussen marketing en sales en klantenservice.
In traditionele bedrijven staan marketing- en salesafdelingen vaak los van elkaar. De marketingafdeling genereert de leads, de sales afdeling handelt het verkoopproces af. Juist het combineren van deze twee processen kan leiden tot een concurrentievoordeel. Met de Marketing Hub houd je contacten warm tot het moment dat ze tot aankoop willen overgaan. Laat een lead een koopintentie zien, dan wordt deze benaderd door iemand van de sales afdeling. Op deze manier weet Sales precies wat de behoeftes van de lead zijn. De data van de marketingafdeling is immers gemakkelijk toegankelijk voor Sales. Met de door Marketing verzamelde data tijdens de customer journey kun je de lead precies het aanbod doen dat daadwerkelijk aansluit bij zijn behoeftes. Dat draagt bij aan een hogere conversie.
Als organisatie heb je maar één doel: Klanten helpen. Hubspot kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren door je inzicht te geven in de behoeftes van je klanten. Door een helikopterview mis je nooit meer een mogelijkheid om je bestaande (en nieuwe) klanten te helpen en aan duurzame klantrelaties te werken.
Hubspot CMS Hub: Hét alternatief voor WordPress
De meeste websites zijn tegenwoordig gebouwd in een CMS (content management systeem). De meest gebruikte CMS is WordPress, dit systeem is bekend geworden door de vele mogelijkheden. Hubspot heeft tegenwoordig ook een eigen Hubspot CMS ontwikkeld.
Het CMS-systeem van Hubspot is intuïtief en gebruikersvriendelijk. Het aanmaken van webpagina’s is makkelijk gemaakt door een ingebouwde drag-en-drop builder. Daarnaast beschikt het CMS over een ingebouwde SEO optimalisatie tool die je helpt goed te scoren in de zoekresultaten.
Het voordeel van Hubspot is dat alle software en tools in het CMS zitten. Je hebt dus geen aanvullende software of thema’s nodig. Het CMS-systeem optimaliseert je website voor SEO en mobiel zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.
Door het CMS van Hubspot te combineren met de Sales-, CRM, Marketing en Service Hub’s van Hubspot bouw je aan een duurzaam bedrijfsmodel dat gebaseerd is op de inbound marketing methode. Inzichten uit de data halen en hierop beslissingen nemen wordt zo zeer eenvoudig.
Landingspagina’s
Voor elke pagina heeft het Hubspot CMS een andere aanduiding. Blogs worden aangemerkt als blogs en landingspagina’s als landingspagina’s. Hierdoor weet het Hubspot CMS welke pagina’s het belangrijkst zijn. Dit is waardevol omdat je conversies behaalt op landingspagina’s. Hier laten de leads/klanten gegevens achter en krijg je meer inzicht in de behoeftes van deze doelgroep. Door onderscheid te maken tussen landingspagina’s en blog/webpagina’s zie je duidelijk welke resultaten een pagina oplevert.
Smart content
Eén van de meest vooruitstrevende functionaliteiten van de CMS-hub is de mogelijkheid om smart content op de website te plaatsen. De content van de website past zich aan op taal, locatie, marketing status of een van de vele andere kenmerken die Hubspot aan het CRM toekent. Zo kun je per product of dienst segmenteren wie welke informatie ziet. Of afgestemd op de plek in de customer journey. Hierdoor krijgt elke lead een bijna gepersonaliseerde webtekst en call-to-action te zien. Je verbetert eenvoudig je website door gebruik te maken van de monitoring en verbeteringen die Hubspot aandraagt.
Conversie optimalisatie door A/B tests
3 redenen om marketing automation in te zetten
- Je wilt nieuwe klanten werven, maar bent nu te veel tijd kwijt aan het opvolgen van leads.
- Je organisatie groeit en je zoekt naar systemen om data van leads en klanten beter vast te leggen.
- Digitaliseren is een onderdeel van je strategie. Je wilt tijd besparen door marketingactiviteiten automatisch uit te voeren. Dat levert tijd op om je te richten op je kernactiviteiten.
Wil je onderzoeken of marketing automation wat is voor jouw organisatie of instelling? Vind je het lastig om de juiste afweging te maken tussen verschillende systemen? Spar dan met een van onze specialisten.