Met meer succes adverteren bij LinkedIn
Richt jouw zorgorganisatie zich op de B2B-markt? Dan is LinkedIn advertising de perfecte manier om (potentiële) zakelijke klanten te bereiken! Met meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers, biedt LinkedIn gedetailleerde informatie over branches, functies en specifieke organisaties waar veel mensen werken. We leggen je uit hoe je met meer succes kunt adverteren op LinkedIn.
Verzamel je gegevens
Boek een gratis flitsconsult met Tim
- Sparren over jouw vragen over (het beginnen met) adverteren op LinkedIn?
- Gratis & vrijblijvend, 15 minuten
- Ontvang tijdens het gesprek meerdere quick wins over jouw website en advertenties
Benader je doelgroep meerdere keren (retargeting)
In bijna alle gevallen zijn meerdere contactmomenten vereist, voordat iemand iets van jou koopt en/of een service van je afneemt. Met LinkedIn advertising kun je mensen een duwtje in de rug geven. Er zijn diverse retargetingmogelijkheden beschikbaar vanuit LinkedIn, maar in dit topic behandelen we drie belangrijkste: website-, video- en leadformulier-retargeting.
Website retargeting
Video retargeting
Sinds 2020 is het mogelijk een doelgroep aan te maken op basis van bestaande video’s die je bijvoorbeeld in een advertentie hebt gebruikt. Om het wat duidelijker te maken geven we een voorbeeld van een bedrijf dat medische cursussen organiseert:
Voorbeeld video retargeting
Het bedrijf is een advertentiecampagne gestart met een videoadvertentie waarin informatie wordt getoond over de medische cursussen. Het bedrijf weet dat er vaak meerdere contactmomenten nodig zijn om aanmeldingen te ontvangen. Daarom wil het de geïnteresseerde mensen nog een advertentie laten zien. Je hebt dan de mogelijkheid mensen te retargeten die 25%, 50%, 75% of meer dan 97% van de video hebben gezien (hangt van je doel af welke je moet kiezen). In dit geval wil het bedrijf alleen de mensen opnieuw benaderen die redelijk geïnteresseerd zijn. Daarom kiest het bedrijf ervoor om de mensen die 75% of meer van de video hebben bekeken te retargeten met een advertentie met een speciale kortingscode voor een van de cursussen.
Leadformulier retargeting
LinkedIn biedt de mogelijkheid om mensen te retargeten die een leadformulier van jouw bedrijf hebben geopend en/of ingevuld. Hierbij kun je ook filteren op datum van het ingevulde/geopende formulier. Zo retarget je bijvoorbeeld allen de mensen die de afgelopen maand jouw formulier hebben ingevuld.
Richt je op de juiste doelgroep
Omdat je met LinkedIn een interessante zakelijke doelgroep kunt aantrekken, behaal je in de meeste gevallen een hoog rendement. En daar betaal je voor. LinkedIn staat niet voor niets bekend als relatief prijzig advertentiemedium. Ga je er toch voor, dan is het dus heel belangrijk de juiste doelgroep te bereiken. Ook op LinkedIn zijn daar diverse manieren voor. Ze verschillen ook erg van adverteren op Facebook. We lichten er een aantal verder toe:
- Demografische gegevens en locatie
- Bedrijf en industrie
- Opleiding
- Functie en ervaring
Demografische gegevens en locatie
Je kunt via LinkedIn ’targeten’ op basis van leeftijd, geslacht en locatie. Deze factoren vormen de basis van je campagne. Zie ze nooit over het hoofd!
Bedrijf en industrie
Binnen deze targetingcategorie bevinden zich meerdere opties. We zetten ze op een rij:
- Industrie: In welke industrie is jouw doelgroep werkzaam? Voorbeeld: Gezondheidszorg & ICT.
- Bedrijfsgrootte: Van wat voor omvang moet het bedrijf zijn waarin jouw doelgroep werkzaam is? Voorbeeld: Meer dan 50 mensen.
- Bedrijfsnamen: Je kunt specifieke bedrijfsnamen opgeven. LinkedIn target vervolgens mensen die met dit bedrijf of deze organisatie worden geassocieerd. Voorbeeld: Zorg & ICT (bedrijfsnaam) en ICT & Health (bedrijfsnaam).
- Groei in personeel: Je kunt je tegenwoordig ook richten op snelgroeiende bedrijven via de groeiratio van het bedrijf. Voorbeeld: Alleen bedrijven met een groeiratio van 1,5.
Opleiding
Ook onder de categorie ‘opleiding’ zijn er weer verschillende mogelijkheden om te targeten. Zo kun je targeten op basis van erkende rangen, toegekend door een hogeschool, universiteit of andere onderwijsinstelling.
Wanneer je een medisch congres houdt over medicijnwetenschappen en je wilt vakgenoten bereiken, dan is het verstandig om een rang van MSc (universitaire master) en PhD (doctor) op te nemen als targetingvereiste. Je kunt daarnaast ook adverteren op de afstudeerrichting of het studiegebied van een student/afgestudeerde, wat in dit geval dan ‘medicijnen, wetenschap & medische studies’ zou zijn. Tot slot is er ook nog de mogelijkheid om op bepaalde scholen, universiteiten en dergelijke instituten te targeten.
Functie & ervaring
Wederom verschillende opties in deze categorie. Zo kun je targeten op basis van functies. Deze functies worden gebaseerd op gestandaardiseerde groeperingen van de functietitels, ingevoerd door LinkedIn-gebruikers. De rangorde van functie is ook een targeting optie, denk bijvoorbeeld aan een junior of senior. Tot slot kun je ook op skills en het aantal jaren ervaring van een individu targeten.
Boek een gratis flitsconsult met Tim
Hulp nodig bij jouw LinkedIn-advertenties of campagnes? Of lukt het je niet de goede tag te installeren?