Communicatie, help HR een handje! 9 Tips om via communicatie en marketing personeel te werven in de zorg
1
1. Waar staat jouw zorgorganisatie? Formuleer een duidelijke USP!
2
2. Zorg voor zichtbaarheid: maak content voor je website & social media kanalen en gebruik SEA
Met een aantrekkelijke landingspagina of een goed gevulde werken-bij pagina, overtuig je potentiële medewerkers door te klikken
3
3. Werk aan je merk. Verbeter je employer branding.
4
4. A perfect landing: Maak een passende/aantrekkelijke landingspagina.
In korte video’s kun je grote verhalen vertellen. Over de organisatie, maar zeker ook over de mensen die er werken, of de mensen die je helpt.
5
5. Videomarketing: breng storytelling tot leven
Jouw organisatie promoten kan met verschillende communicatietools: nieuwsbrieven, adverteren via Google of andere social media, webinars, et cetera. Maar videomarketing is populairder dan ooit. In korte video’s kun je grote verhalen vertellen. Over de organisatie, maar zeker ook over de mensen die er werken, of de mensen die je helpt. Zo zet je jouw zorgorganisatie op de kaart. Videomarketing speelt in op gevoelens, iets wat bij de andere genoemde voorbeelden vaak ontbreekt. Het affectieve element kan de onderscheidende factor spelen in het aantrekken van nieuw personeel.
6
6. De kracht van herhaling: start remarketing campagnes
Gebruik je social media om jong talent voor je te winnen, kijk dan eens wat regionale radiozenders je te bieden hebben om oudere mensen aan te spreken.
7
7. Netwerken werkt: benader potentiële kandidaten persoonlijk.
De subtitel hierboven zegt eigenlijk al genoeg. Ga zelf opzoek naar potentiële werknemers. Zet je netwerk en communicatieve vaardigheden in, bijvoorbeeld via LinkedIn, en bekijk welke kandidaten jij het liefst hebt voor de openstaande vacature(s). Men onderschat hoeveel zorgwerknemers overstappen naar een andere werkgever en dus vaak openstaan voor een gesprek. Benader hen persoonlijk via een persoonlijk bericht en maak een connectie.
8
8. Vaak onderschat: de regionale radiocommercials
Adverteren kan ook via de regionale radio. Veel zorgmedewerkers luisteren graag naar de radio. Zeker de wat oudere mensen in jouw doelgroep. Gebruik je social media om jong talent voor je te winnen, kijk dan eens wat regionale radiozenders je te bieden hebben om oudere mensen aan te spreken. Voor je het weet, boor je een nieuwe groep mensen aan die nog heel wat jaren actief kunnen zijn.
Niet alleen de huidige trending social media kanalen als Facebook & Instagram werken voor het werven van werknemers. Deze communicatieve middelen worden voornamelijk ingezet voor jonge mensen op de arbeidsmarkt. Om de oudere generatie te bereiken weet de regionale radio zich vaak te bewijzen als valide middel voor het werven van werknemers.
Niet iedereen is even actief op de online platforms. Krantenlezers houden hun ogen open op de vacaturepagina van hun favoriete (regionale) dagblad.
Vergeet offline niet: zelfs de krant blijft interessant!
9
9. Vergeet offline niet: zelfs de krant blijft interessant!
Oké, de meeste werkzoekenden zijn online actief. Het is dat ook heel logisch dat organisaties meer geld dan ooit investeren in adverteren via Google, Facebook, Instagram & LinkedIn. Niet iedereen is even actief op de online platforms. Krantenlezers houden hun ogen open op de vacaturepagina van hun favoriete (regionale) dagblad. En soms werkt een poster op het raam, of bij sociale verzamelgebouwen nog het allerbeste.