viva1
personeelsblad samen HLT3
arkineds
ViaViva-3

Jouw gids met
50 tips
om een beter (online) personeelsblad te maken

Snel een beter digitaal personeelsblad maken? Bekijk de gids met bijna 50 tips.

We helpen je eenmalig op weg of nemen je structureel werk uit handen.

Onze gids met bijna 50 tips bevat

  • Voorstellen voor vernieuwing en professionalisering
  • Tips voor invalshoeken en rubrieken
  • Suggesties voor kekke koppen en toffe titels

Succesvol personeelsblad: De Grijper

EMO-de-grijper-4
EMO-de-grijper3
EMO-de-grijper2

EMO is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen. Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken.

 

Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.

EMO-de-grijper-4
EMO-de-grijper3
EMO-de-grijper2

Succesvol personeelsblad: De Grijper

EMO is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen. Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken.

 

Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.

online-magazine-QSN
online-magazine-QSN2
online-magazine-QSN3

Succesvol personeelsblad: Quotes & questions

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.

 

Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

Succesvol personeelsblad: Quotes & questions

online-magazine-QSN
online-magazine-QSN2
online-magazine-QSN3

QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.

 

Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.

Digital Minds maakt voor ons een aantrekkelijk en effectief online personeelsblad. Ik kan altijd rekenen op een flexibel en meedenkend team dat zich houdt aan de planning.

Antoinette Mostert – HRD adviseur ViVa! Zorggroep

Voorbeelden van online personeelsbladen

ViaViva-1
EMO-de-grijper1
online magazine clipper gifts
BI-4

We maken jaarlijks ruim 100 online magazines en vele personeelsbladen met Foleon. Wat zijn onze tips?

  • Meten is weten: Weet wat de organisatie wil bereiken en maak je doelstellingen meetbaar.
  • Zorg voor betrouwbare berichtgeving en belicht verhalen van meerdere kanten.
  • Have fun: Een personeelsblad maken is vooral leuk! De lezer merkt aan alles of je lol hebt gehad.
ViaViva-1
EMO-de-grijper1
online magazine clipper gifts
BI-4

Hoe kom je aan goede content voor je personeelsblad?

16 smoesjes om geen online magazine te maken-grijs

Grofweg zijn er twee manieren om goede content voor je personeelsblad te verzamelen. De makkelijke manier is vanachter je bureau input verzamelen. De afdelingsleiders en het management bepalen de inhoud van je blad.

De betere manier is werken met communicatiedoelstellingen. Dan krijg je een magazine dat goed gelezen wordt en een hoge waardering krijgt.

16 smoesjes om geen online magazine te maken-grijs

30 tips voor online magazinemakers

De afgelopen 15 hebben we bij Digital Minds vele wijze lessen geleerd. Die delen we graag met je. Daarom hebben we 30 tips onder elkaar gezet over:

  • Opzetten van een correspondentennetwerk
  • Maken van briefingsformulieren
  • Verrassen van je redactie
  • Stimuleren van interactie tussen mensen en afdelingen

Gids met bijna 50 tips voor een effectief personeelsblad

1

Doe het goed of doe het niet

Een stapeltje A4-tjes met een nietje verdient de titel personeelsblad niet. Zorg er dus voor dat je personeelsblad als geheel sterk voor de dag komt. Niet alleen de tekst is belangrijk, ook fotografie en vormgeving spelen een grote rol. Let op details: pakkende koppen, leesbare teksten, aantrekkelijke fotobijschriften. Is er geen budget voor een papieren versie? Bekijk dan eens de online mogelijkheden. Beknibbelen op de inhoud komt de uitstraling van je blad namelijk niet ten goede.

2

Hoofdredacteur

Een tip voor het management: stel een hoofdredacteur aan in wie je vertrouwen hebt. Beschikt deze persoon over voldoende energie en creativiteit om van het personeelsblad succesvol te maken? Durft hij of zij vragen te stellen en zijn nek uit te steken? Dan zit het wel goed. Twijfel je enigszins? Kijk dan eens uit naar een nieuwe persoon voor deze verantwoordelijke job.

3

Mediamix

Het personeelsblad is onderdeel van de mediamix. Geef het blad dus ook een duidelijke plek en zorg dat het aansluit op andere bedrijfsmedia. Formuleer ook voor dit communicatiemiddel heldere doelstellingen, die direct aansluiten bij de bedrijfsdoelstellingen en bij de (interne) communicatiedoelstellingen. Het voordeel van een online personeelsblad is dat je statistieken kunt meten. Houd hier rekening mee bij het vaststellen van doelstellingen. Je kunt een stuk concreter zijn.

4

Meten is weten

Weet wat de organisatie wil bereiken met een personeelsblad, door de eerder opgestelde doelstellingen meetbaar te maken met behulp van een onderzoek of enquête. Dat doen heel weinig organisaties, het is blijkbaar moeilijker dan het lijkt. Vraag jezelf af wat het medium uiteindelijk moet opleveren in termen van houding en gedrag. Bij een online magazine is het nog makkelijker meten. De statistieken worden bijna vanzelf geregistreerd.

5

IJkpersoon

Een ‘persona’ (ijkppersoon) samenstellen uit een gevarieerd personeelsbestand is lastig. Toch is het prettig iemand voor ogen te hebben wanneer je zelf, een collega of externe tekstschrijver aan de slag gaat met een tekst. Durf een afbakening van de doelgroep te maken! Dat wil niet zeggen dat het blad voor de rest van de medewerkers niet interessant is, maar het concretiseert wel de doelen die je organisatie met het magazine wil bereiken en de onderwerpen, invalshoeken en genres die daarbij passen.

Verder lezen? Vul je gegevens in en bekijk de hele gids.