Waarom gebruik je marketing automation en hoe pas je het toe?
Veel marketingafdelingen automatiseren e-mail- marketing, posts op social media en zelfs advertentiecampagnes. Dat gebeurt niet alleen vanwege de efficiëntie, maar ook om leads en klanten een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden. Marketing automation kan een deel van deze taken vereenvoudigen. Maar het is meer dan dat.
Marketing automation is een samenspel van software en strategie. Door deze combinatie schiet je niet meer met hagel. Je biedt je prospects alleen nog zeer gepersonaliseerde, nuttige content.
Tim Kamp | Marketing automation specialist
Zeer gepersonaliseerde, nuttige content
Marketing automation is een samenspel van software en strategie. Door deze combinatie schiet je niet meer met hagel. Je biedt je prospects alleen nog zeer gepersonaliseerde, nuttige content. Zodat ze vanzelf blije klanten worden. Wat heb je hiervoor nodig?
- Een centrale database waar je alle marketinggegevens vast- legt, inclusief gedetailleerde interacties met prospects en klanten. Zo kun je de juiste content op het juiste moment naar de juiste persoon sturen.
- Een omgeving waar je marketingprocessen en interacties met klanten creëert, beheert en automatiseert.
- Een analyse tool om de impact van je activiteiten te testen, meten en optimaliseren. Zo zie je wat werkt en wat niet. En je leert wat je nog moet optimaliseren.
Met een marketing automation tool komen al je marketingacties samen. Zo kun je met de software:
- Workflows bouwen van campagnes en acties
- Diverse vormen van content plaatsen.
- Een reeks e-mailberichten versturen.
- Social media posts klaarzetten en verzenden.
Workflows bouwen
Met goed toegepaste marketing automation worden acties uitgezet, gemeten en gerapporteerd in hetzelfde systeem. Zo kun je als marketeer een complete analyse maken van het gedrag van je lead of klant. Je bedient hem of haar met relevante content die aansluit bij zijn of haar behoefte. En die gebaseerd is op zijn of haar plek in de customer journey. Met de work- flows laat je elke actie aansluiten op eerder vertoond gedrag. Zo zet je content beter en effectiever in.
Op het juiste moment
Denk bij effectieve marketing automation aan tuinieren. Je hebt vruchtbare grond nodig die rijp is voor groei. Je hebt zaad, water en licht nodig om die de kiem uit te laten groeien tot een weelderige, bloeiende plant. Met goede marketing automation is het gemakkelijker leads (de kiemen) succesvol op te kweken tot tevreden klanten (de volwassen plant). Je stuurt namelijk de juiste content, op het juiste moment naar de juiste persoon.
Boek een gratis flitsconsult met Tim
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod
Meer tijd voor creatieve invulling
Met marketing automation ga je niet vanzelf leads genereren. Met de software automatiseer je procesmatige taken. Zo komt er tijd vrij voor de creatieve invulling daarvan. Steek meer tijd in het strategische en creatieve proces. Dan maak je het verschil maken en converteer je leads sneller en succesvoller naar betalende klanten.