Waarom gebruik je marketing automation en hoe pas je het toe?

Veel marketingafdelingen automatiseren e-mailmarketing, posts op sociale media en zelfs advertentiecampagnes. Dat gebeurt niet alleen vanwege de efficiëntie, maar ook om leads en klanten een meer gepersonaliseerde ervaring te bieden. Marketing automation kan een deel van deze taken vereenvoudigen. Maar het is meer dan dat.

Als marketeer wil je meer bezoekers naar je website trekken. En die bezoekers vervolgens laten converteren naar leads en klanten. Bij marketing automation gebruik je software voor het structureren en automatiseren van marketingactiviteiten. Goede marketing automation gaat verder dan het verzenden van een reeks standaard e-mails als een prospect op een link klikt. Het is niet one size fits all. Je wilt een vervolgactie juist afstemmen op het gedrag en de acties van prospects op je website en andere marketingkanalen.

Zeer gepersonaliseerde, nuttige content

Marketing automation is een samenspel van software en strategie. Door deze combinatie schiet je niet meer met hagel. Je biedt je prospects alleen nog zeer gepersonaliseerde, nuttige content. Zodat ze vanzelf blije klanten worden. Wat heb je hiervoor nodig?

  • Een centrale database waar je alle marketinggegevens vastlegt, inclusief gedetailleerde interacties met prospects en klanten. Zo kun je de juiste content op het juiste moment naar de juiste persoon sturen.
  • Een omgeving waar je marketingprocessen en interacties met klanten creëert, beheert en automatiseert.
  • Een analyse tool om de impact van je activiteiten te testen, meten en optimaliseren. Zo zie je wat werkt en wat niet. En je leert wat je nog moet optimaliseren.

Met een marketing automation tool komen al je marketingacties samen. Zo kun je met de software:

  • Workflows bouwen van campagnes en acties.
  • Diverse vormen van content plaatsen.
  • Een reeks e-mailberichten versturen.
  • Social media posts klaarzetten en verzenden.

Workflows bouwen

Met goed toegepaste marketing automation worden acties uitgezet, gemeten en gerapporteerd in hetzelfde systeem. Zo kun je als marketeer een complete analyse maken van het gedrag van je lead of klant. Je bedient hem of haar met relevante content die aansluit bij zijn of haar behoefte. En die gebaseerd is op zijn of haar plek in de customer journey. Met de workflows laat je elke actie aansluiten op eerder vertoond gedrag. Zo zet je content beter en effectiever in.

Op het juiste moment

Denk bij effectieve marketing automation aan tuinieren. Je hebt vruchtbare grond nodig die rijp is voor groei. Je hebt zaad, water en licht nodig om die de kiem uit te laten groeien tot een weelderige, bloeiende plant. Met goede marketing automation is het gemakkelijker leads (de kiemen) succesvol op te kweken tot tevreden klanten (de volwassen plant). Je stuurt namelijk de juiste content, op het juiste moment naar de juiste persoon.

Meer tijd voor creatieve invulling

Met marketing automation ga je niet vanzelf leads genereren. Met de software automatiseer je procesmatige taken. Zo komt er tijd vrij voor de creatieve invulling daarvan. Want juist door meer tijd in het strategische en creatieve proces te steken, kun je het verschil maken en sneller en succesvoller leads converteren naar betalende klanten.