Wat is inbound marketing en wat kun je ermee?

Hoe vind je tegenwoordig nog prospects en waardevolle leads? Het is door de versnippering van mediakanalen lastig de juiste personen te bereiken. Outbound marketing, harder schreeuwen om aandacht werkt gewoon niet meer. Inbound marketing is dé manier om duurzaam contact met je publiek op te bouwen. Maar wat is inbound marketing eigenlijk en waarom zou je het gebruiken?

Laten we eerst eens kijken wat de termen precies betekenen en wat de verschillen zijn tussen de marketingtechnieken. Kortom, inbound vs outbound.

Wat is outbound marketing?

Outbound staat voor traditionele push marketing, waarbij je prospects ongevraagd jouw dienst of product opdringt. De afzender staat centraal. Denk aan een reclameblok op het spannendste moment in een film. Of een advertentie in een tijdschrift. Veel mensen ervaren dat als storend. Het resultaat is dat je je afsluit voor deze vorm van marketing en het niet meer ziet of hoort. Dat betekent ook dat de effectiviteit van deze vorm van marketing afneemt. 

Wat is inbound marketing?

Inbound draait om het aantrekken en vasthouden van prospects via waardevolle content. Pull marketing dus. Niet de afzender, maar de ontvanger staat centraal en bepaalt wat hij of zij ziet en doet. Door prospects te ‘verleiden’ met handige, nuttige of vermakelijke content raken ze enthousiast en geïnformeerd. Je begeleidt ze daarmee door de customer journey, totdat ze overgaan tot aanschaf van je product of dienst. SEO en social media zijn daarbij een handig hulpmiddel. Het laat prospects naar jou toekomen in plaats van andersom.

De bouwstenen van inbound marketing

Het effect van traditionele marketing stopt direct zodra de campagne stopt. Een blog of content op een website blijft ranken in de zoekmachines. Het wordt langdurig gevonden als een prospect hiernaar zoekt. Daarom is inbound marketing zo effectief. Door de combinatie van content, marketing automation en reporting kun je je prospects vinden, binden en blijven boeien.

1. Content

Content is het fundament van inbound marketing. Het zorgt ervoor dat prospects jouw website vinden en dat je ze kunt blijven voeden met de juiste informatie. Gebruik hiervoor blogs, webpagina’s, video’s, whitepapers, webinars, e-mailnieuwsbrieven, case studies, reviews en allerlei andere vormen van content. Om een goede mix te maken van al die content is een content kalender noodzakelijk.

2. Marketing automation

Om te zien of je inspanningen aansluiten bij de wensen van je persona’s, is een goed crm (customer relationship management) systeem onmisbaar. Daarmee kun je precies zien wat bezoekers doen op je online kanalen. Volgen ze de vooraf bedachte stappen uit de customer journey of moet je zaken bijsturen? Abonneren ze zich op de nieuwsbrief? Schrijven ze zich in voor een webinar? Vullen ze een contactformulier in? Door de juiste inrichting van je crm kun je marketingacties automatiseren en personaliseren. Zo bouw je gericht aan een duurzame relatie en worden bezoekers vanzelf leads en uiteindelijk klanten.

3. Reporting

Heb je interessante content gemaakt en marketing automation goed uitgerold? Dan wil je natuurlijk weten of alles goed werkt. Door vanaf een 0-meting de resultaten te meten, zie je wat de effecten zijn van je acties. Neemt het aantal bezoekers toe na een actie op social media? Zorgt je nieuwste blog voor meer aanvragen van een whitepaper? Zijn de leads die je overdraagt aan de sales afdeling waardevol genoeg om op te volgen? Door met regelmaat te kijken waar je staat, kun je op het juiste moment bijsturen.