verhalen verrijken je jaarverslag

Een jaarverslag in verhaalvorm is misschien wel de beste manier om het afgelopen jaar onder de aandacht te brengen bij medewerkers en stakeholders. Mensen smullen van verhalen en daarbij onthouden ze verhalen beter dan informatie.

Hoewel over het nut van een jaarverslag regelmatig wordt getwijfeld, blijft het voorlopig een document dat veel organisaties verplicht moeten maken. Dan kun je er maar beter iets leuks van maken, toch?

het kan anders

Voor veel bedrijven is een jaarverslag een noodzakelijk kwaad. Ook de ontvanger wordt er vaak niet blij van. Het verdwijnt al snel in de onderste bureaulade of de papierbak. Het woord interessant of inspirerend valt zelden in combinatie met een jaarverslag. Dat kan anders! Jaarlijks besteden hele projectgroepen en vormgevers vele uren aan het schrijven, verzamelen en designen van dit ‘moetje’. Hoeveel van deze boekwerken zullen jaarlijks direct van de brievenbus bij het oud papier belanden?

Publieksversie

Als je dit communicatiemoment goed benut, biedt een jaarverslag wel degelijk kansen voor interactie met je stakeholders. Maak bijvoorbeeld naast het boekwerk met alle verplichte gegevens ook een prettig leesbare publieksversie. Een ingekort magazine met verrassende interviews, een aansprekende vormgeving en verhalen over inspirerende projecten. Laat daarin het bedrijf en de mensen de boventoon voeren, niet de cijfers.

Interactieve elementen

Wil je het nog aantrekkelijker maken? Denk dan eens aan een online verslag. Dit interactieve document bevat verleidelijke content voor álle stakeholders. Naast interviews en fullscreen beelden, voeg je herkenbare filmpjes toe en interactieve elementen. Zo maak je van het jaarverslag een bijzonder naslagwerk waar de lezer naar uitkijkt. Met een beetje geluk delen lezers het zelfs via sociale media. Zoiets maak je met een papieren jaarverslag waarschijnlijk niet snel mee.

Het verhaal achter…

Een mooie manier om de informatie in je verslag kracht bij te zetten is door mensen hun mening te vragen over bepaalde zaken die het afgelopen jaar zijn gepasseerd. Wat vond Piet van de bezuinigingen, waarom mist Mieke haar collega en wat merkt Hans van de nieuwe software? Je kunt hier een mooie mix maken uit alle lagen in de organisatie. Dat zorgt voor meer draagvlak.

Samenwerken is…

Naast de mensen in de organisatie, is het ook goed om te kijken naar de partners waarmee wordt samengewerkt. Dat kan een klant of leverancier zijn, maar ook in de privésfeer. De man van de directrice heeft vast ook een mooi verhaal te vertellen. Wat merken de buurtbewoners van de groei van het bedrijf en wie is verantwoordelijk voor de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen? Zorg voor een verrassende invalshoek. Dan weet je zeker dat er over je verslag gesproken wordt.

Verschillende vormen…

Een verhaal kun je op veel verschillende manieren opschrijven. Natuurlijk kun je een interview als tekst uitwerken. Maar een filmpje, een whatsapp-conversatie, of tweegesprek is misschien wel veel leuker. Of wat dacht je van een keuze-gesprek waarbij je iemand laat kiezen op welke vragen hij wel of geen antwoord geeft. Varieer hiermee. Ook met steeds een andere manier van vormgeven kom je een heel eind.

Verras!

Eigenlijk is verrassen het enige wat je echt moet doen. Even op een andere manier naar een onderwerp kijken. Dat kan door met collega’s te brainstormen, of door met mensen in de organsiatie te praten. Vaak komen er dan heel mooie verhalen naar boven. Zaken waarvan je geen idee had. Je kunt ook een oproep doen om mensen te laten reageren op een stelling, of te vragen naar hun mooiste of juist meest vervelende moment van het afgelopen jaar. Wie weet kom je dan al een heel eind.