Van papier naar digitaal met je magazine

Communicatieafdelingen moeten meer doen met minder geld. Het is logisch dat je dan de kosten afzet tegen de effectiviteit van je communicatiemiddelen. Voor zover die natuurlijk meetbaar zijn.

Het bereik van papieren media is lastig te meten. Met online media kun je dat gemakkelijk en exact zien. Zo zijn er nog een aantal andere overwegingen die je mee kunt nemen als je overweegt over te stappen van print naar online.

Besparen (op het milieu)

Besparen op je communicatiemiddelen is natuurlijk mooi. Vooral als je die winst kunt realiseren op het gebied van financiën én milieu. Online media kosten geen drukinkt en papier. Je hebt dus geen drukkosten en spaart het milieu. Natuurlijk gebruiken computers en het internetverkeer wel veel stroom. Maar die kun je groen inkopen. Ook qua distributie en porto is het nodige te winnen. Hoe voordelig verspreiders hun tarieven ook maken, het versturen van een e-mail is altijd goedkoper.

Winst door hergebruik

Door slimmer om te gaan met bestaande content, kun je indirect ook geld en tijd besparen. Tekst, foto’s en video’s die je in andere media plaatst, zijn in een online magazine gemakkelijk te recyclen. Misschien dat je hier en daar iets aan moet passen, maar de basis is er al. Denk bijvoorbeeld aan een video die door de HR-afdeling is gemaakt voor de werving van nieuwe collega’s. Het is een kleine moeite bepaalde scenes uit dat filmpje anders te rangschikken en voor je magazine te gebruiken.

Copy-paste van pagina’s

Als je eenmaal voor een online-tool kiest, is copy-paste naar een ander online medium een koud kunstje. Je kunt snel een gemakkelijk pagina’s uit je online relatiemagazine herplaatsen in bijvoorbeeld online brochures of het digitale jaarverslag.

Meten = weten

Dat je van je website precies kunt terugzien hoe bezoekers je website gebruiken, is wel bekent. Google Analytics is echter ook te gebruiken voor je online magazine. Dus inzicht in bijvoorbeeld de bezoekersstroom, het aantal gelezen pagina’s en de leestijd zijn eenvoudig te achterhalen. Die informatie geeft je inzicht in de wensen en behoeften van klanten en prospects. Daar kun je je voordeel mee doen bij het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten.

Segmentatie zorgt voor relevantie

Veel bedrijven hebben veel kennis in huis. Hoe zorg je ervoor dat die kennis bij de juiste geïnteresseerde beland? Door te segmenteren. Met een digitale uitgave is het eenvoudig om specifieke informatie aan vooraf gedefinieerde doelgroepen te koppelen. Niet iedereen krijgt dus meer alle informatie. Alleen de berichten die voor hem of haar relevant zijn, worden opgenomen in zijn of haar editie.

Persoonlijke aandacht

Veel mensen bloeien op van persoonlijke aandacht. Die kun je ze zowel op papier als digitaal niet geven. Maar met een online magazine kom je wel dichtbij het gevoel van persoonlijke aandacht. Bijvoorbeeld door lezers met hun voor- en/of achternaam aan te spreken. Of door persoonlijke interesses, foto’s en voorkeuren te verwerken in je magazine. Maar ook het magazine koppelen aan het LinkedIn-profiel van de lezer is een effectieve optie.

Als je kiest tussen digitaal en papier, wat zijn dan de verschillen?

Persoonlijke voorkeur speelt een belangrijke rol bij de keuze tussen een digitaal of papieren magazine. Beide media kunnen namelijk prima naast elkaar bestaan. Een mooi vormgegeven en goed gemaakt papieren magazine is meer en meer een cadeautje. De afgelopen jaren zijn echter steeds meer personeelsbladen en relatiemagazines overgestapt van papier naar online. Terecht? We zetten de voordelen van online en papier op een rij.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN ONLINE?

Meer en groter beeldmateriaal

In een gemiddeld printmagazine is de tekst-beeldverhouding in het beste geval 50/50. In een doorsnee online magazine is de verhouding 30/70. Dat betekent niet alleen dat beeld een belangrijkere plaats inneemt, maar ook dat de kwaliteit ervan goed moet zijn. Foto’s worden vaak beeldvullend getoond. En dan wil je goed uit de hoek komen.

Tekstchunks

Beeld neemt een prominente plaats in. Maar tekst is nog steeds erg belangrijk in een online magazine. Online deel je een lap tekst alleen op in chunks. Dus lange teksten zijn ook online nog steeds prima, alleen moet je het anders aanbieden. Maak je online magazine leuk om te lezen met korte alinea’s en tussenkoppen.

Rijkere content

Bij print heb je alleen tekst en foto’s. Video neemt online een steeds belangrijkere rol in. Andere opties om je content te verrijken zijn animaties en audio. Uiteraard hoeft niet alles (in één keer) gebruikt te worden. Maar de mogelijkheden zijn er. Dus als je wilt, kun je het wel inzetten om lezers te prikkelen.

Meer interactiviteit

Delen van content is online gemakkelijker dan met print. Ondanks tools als Layar blijft papier tot leven brengen een lastige opgave. Filmpjes en links naar andere pagina’s in het online magazine of externe webpagina’s is eenvoudig.

Makkelijker deelbaar

Dingen die je beleeft deel je met vrienden. Dat gaat digitaal wel zo makkelijk. Een pagina, filmpje, foto uit je online magazine staat met een druk op de knop op de tijdlijn van alle social media.

Directe conversie naar webshop

Webwinkels in hetzelfde marktsegment hebben vaak moeite zich op inhoud van elkaar te onderscheiden. Bij veel producten wordt de standaardtekst van leveranciers geplaatst. Met een online magazine kun je producten een groter podium geven en direct linken naar het specifieke product in de webshop. Want een magazine is leuk, maar de kassa moet natuurlijk wel rinkelen.

Beter meetbaar

Meten is weten. Dat geldt zeker voor een online magazine. Je ziet niet alleen welke pagina gelezen wordt, maar ook wat de leestijd en -diepte is, op welke links geklikt wordt en waar de lezer afhaakt. Al deze input helpt je je magazine beter te maken en helemaal af te stemmen op de wensen en eisen van je lezers. Voor papieren magazines is dit een kostbare zaak.

Personaliseren

Lezers persoonlijk aanspreken met voor- en/of achternaam? Dat kunt je redelijk eenvoudig op meerdere pagina’s in je magazine doen. Het is zelfs mogelijk foto’s en andere data te linken aan een naam of mailadres. Zo krijgt iedere lezer een echt persoonlijk magazine in zijn mailbox.

Segmenteren

Lezers indelen in segmenten en ieder segment een eigen selectie van pagina’s mailen is online geen probleem. Je kunt voor alle segmenten dezelfde content gebruiken met hier en daar wat variatie. Maar een magazine met pagina 1, 3, 5 en 6 voor het ene segment en pagina 2, 5, 7 en 9 voor het andere segment, is ook mogelijk.
WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN ONLINE?

Altijd en overal bereik?

Een veelgehoord argument om voor print te kiezen, is de mogelijkheid een magazine overal en altijd te kunnen lezen. Lekker met je favoriete magazine op de bank. Je hebt geen wifi of internet nodig en je hoeft niets te downloaden. Dit was tot voor kort zeker een goed argument. Maar kijk nu eens om je heen op straat, in de trein of bij je thuis. Bijna iedereen zit met een beeldscherm voor zijn of haar neus. Met databundels van (vrijwel) onbeperkte grootte is vrijwel iedereen constant online.

Overzichtelijkheid

Bij een gedrukt magazine krijg je als lezer in een keer een overzicht van alle informatie. Alle beelden, tekst en kadertjes op een pagina zijn in een oogopslag zichtbaar. Dit is overzichtelijker, maar is het niet altijd. Een digitaal magazine is opgebouwd uit lagen. Dat betekent dat je de lezers moet verleiden om verder te lezen met kekke koppen en toffe titels.

Langere leestijd

Over het algemeen wordt aangenomen dat de leestijd van een online magazine korter is dan die van een papieren magazine. Harde cijfers ontbreken echter. Onderzoek naar het leesgedrag van individuele offline magazines is kostbaar en komt dus zelden voor. De leestijd van online magazines die wij maken loopt soms op tot wel 10 minuten.