Bij contentdistributie draait het erom content in beeld te brengen bij je publiek. Je kunt dit niet goed doen als je niet weet wie ze zijn, waar ze zijn en wat ze graag lezen. Je start je strategie dus met onderzoek naar je publiek. Zo kom je erachter wie je content gaat consumeren.
Begin met het verzamelen van demografische gegevens van je publiek. Denk daarbij aan websitebezoekers, e-mailabonnees, volgers van socialmedia en klanten. Wat is bijvoorbeeld hun geslacht, leeftijd, inkomen, locatie of opleiding? Meestal haal je deze gegevens uit Google Analytics of de analysetools van socialmedia.
Een tweede manier om gegevens te verzamelen is feedback vragen aan klanten. Vraag hen naar wensen, frustraties, pijnpunten en behoeften en hun mening over je huidige content.
Gebruik deze input om persona’s te creëren. Dit zijn fictieve personen, gebaseerd op de data die je hebt onderzocht. Een persona staat model voor je ideale klant en contentconsument. Zijn of haar wensen, frustraties, pijnpunten en behoeften zijn jouw basis om onweerstaanbare content te maken.