Content marketing versus inbound marketing

Weet je niet precies wat content marketing is? En heb je weleens gehoord van inbound marketing, maar niet meer dan dat? Welke van deze marketingtechnieken kun je gebruiken om online beter zichtbaar te zijn en je omzet te verhogen? In dit blog laten we zien wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen content marketing en inbound marketing.

Lees je dit blog, dan gaan we er vanuit dat je niet zeker bent of content marketing of inbound marketing, of een combinatie, een goede keuze is voor je bedrijf. Daarom laten we zien wat je met beide marketingmethoden kunt doen, waarom ze belangrijk zijn en hoe ze je kunnen helpen.

Wat is content marketing?

De term ‘content marketing’ werd voor het eerst rond 2001 bedacht. Het werd gebruikt om de manier te beschrijven waarop bedrijven en merken content gebruikten voor de verkoop van producten en diensten. In plaats van traditionele methoden zoals commercials, advertenties of direct mail, steunt content marketing op blogs, webpagina’s, entertainment en (e-)boeken om klanten kennis te laten maken met bedrijven.

Hoewel de term redelijk nieuw is en pas een paar jaar grotere bekendheid geniet, bestaat content marketing al meer dan honderd jaar. Een van de eerste voorbeelden is uit 1895, toen tractorfabrikant John Deere begon met het uitgeven van zijn klantenmagazine The Furrow. Andere bekende voorbeelden zijn de culinaire gids van de autobandenfabrikant Michelin of Redbull dat extreme sporten sponsort om een energiedrankje te verkopen.

Bij content marketing bied je informatie of entertainment aan, die klanten in je doelgroep nuttig, interessant of vermakelijk vinden. Content marketing hoeft niet direct verkoopbevorderend te zijn. Het wordt ook regelmatig toegepast zonder duidelijke call to action. Content marketing kan namelijk ook de band tussen het merk of bedrijf en de klant opbouwen of versterken.

Klanten wijzen steeds meer outbound marketingmethoden af. Verkooppraatjes worden genegeerd, commercials doorgespoeld en advertenties geblockt. Schreeuwen om aandacht raakt uit de gratie. Content marketing is dan een goede methode om langzaam maar zeker relaties op te bouwen met prospects en leads. Om ze uiteindelijk tot een aankoop te verleiden natuurlijk.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing bestaat, net als content marketing, al vele jaren. Pas de afgelopen 5 tot 10 jaar is de marketingmethode sterk gegroeid in populariteit. Inbound marketing gaat ervan uit dat klanten niet geïnteresseerd zijn in marketing die ze onderbreekt terwijl ze iets anders doen. Als ze zelf op zoek gaan naar een bedrijf of dienst, staan ze meer open voor een gerichte aanbieding, of reageren ze op een call to action.

Inbound marketing richt zich op het leveren van de juiste content aan de juiste persoon op het juiste moment. Een veelgebruikte tactiek is het targeten en verleiden van bezoekers met behulp van specifieke acties. Denk aan een pop-up met een aanbieding voor een terugkerende websitebezoeker. Of een whitepaper, stappenplan of e-book met meer informatie over een onderwerp.

Veel marketingactiviteiten maken deel uit van inbound marketing. Denk aan bloggen, whitepapers & video’s maken en social media posts verzenden. In plaats van doelloos kliks, likes of pageviews verzamelen, bied je bij inbound marketing op het juiste moment de juiste content aan de juiste persoon.

Waarin verschillen inbound en content marketing van elkaar?

Hoewel content marketing en inbound marketing veel gemeen hebben, zijn er enkele verschillen.

  • Content marketing richt zich hoofdzakelijk op het maken en publiceren van content over meerdere kanalen. Denk aan het schrijven van een blog en het delen van die informatie op social media. Het is meer gericht op het opbouwen van relaties door middel van content en het creëren van die content.
  • Inbound marketing kan zich ook richten op het maken en optimaliseren van een website en de inhoud daarvan. Die moet zo aantrekkelijk zijn dat een bezoeker verleid wordt tot een aankoop. Of het invullen van een formulier of downloaden van een whitepaper. Inbound marketing is meer gericht op een ‘groter geheel’ en omvat de vele activiteiten en methoden om een klant tot actie over te laten gaan. Daarnaast omvat inbound marketing een grotere verscheidenheid aan technieken. Van social media tot e-mailmarketing en van blogs tot video.

Zijn inbound en content marketing hetzelfde?

Als je er veel leest over leest, dan vind je ook berichten waarin wordt gezegd dat inbound en content marketing exact hetzelfde zijn. Er is namelijk een grote overeenkomst:

Inbound marketing en content marketingstrategie zijn vergelijkbaar omdat ze beide een meer holistische kijk op marketing hebben. De methode is gericht op het voldoen aan behoeften van bezoekers of klanten. Beide methodes worden niet als storend ervaren, omdat ze je niet onderbreken bij wat je aan het doen bent. Ze gaan uit van een langzaam maar gestaag groeiende relatie tussen het merk en de klant om je tot een aankoop te verleiden.

Inbound en content marketing zijn echter niet hetzelfde. De activiteiten waarmee je je doel bereikt zijn namelijk verschillend. Je zou zelfs kunnen zeggen dat content marketing een onderdeel is van een inbound marketingstrategie. Inbound marketing gebruikt methodes om leads om te zetten in een klant, zodra deze op een website komt. Content marketing is daar slechts een onderdeel van. Deze methode richt zich meer op specifieke onderdelen, zoals het maken en verspreiden van content.

Is de ene methode beter dan de andere?

Zowel inbound als content marketing zouden eigenlijk onderdeel moeten zijn van je totale online marketingstrategie. De ene methode is niet beter dan de andere en wanneer ze samen worden toegepast leveren ze heel goede resultaten op.

Inbound marketing is noodzakelijk omdat het de effectiviteit van je website enorm zal verhogen. Content marketing maakt je site inhoudelijk aantrekkelijker voor bezoekers. Het geeft hen nuttige bouwstenen die overtuigen dat jij de juiste partner voor hen bent. Daarnaast komt een relevante website ook je Google ranking ten goede.

De methodes kunnen samen je online presence vergroten, meer leads genereren en langdurige relaties met klanten creëren. Bovendien kun je de content steeds opnieuw aanpassen, hergebruiken en delen via diverse kanalen. Door beide technieken te gebruiken, vergroot je de kans dat je merk online een vlucht neemt.

Hoe kan ik inbound en content marketing gebruiken?

De focus van een inbound marketingprogramma ligt op het plaatsen van de juiste informatie op de juiste plek van je website. Dit betekent antwoord geven op veelgestelde vragen en afbeeldingen, video’s of tekst inzetten die waarde toevoegen. Maar je kunt ook bloggen en andere activiteiten uitvoeren waardoor je de kans vergroot dat bezoekers converteren in leads en klanten.

Content marketingprogramma’s moeten gericht zijn op het creëren van aantrekkelijke, relevante en unieke inhoud. En de distributie van dat alles via verschillende kanalen. Je content marketingstrategie omvat het schrijven van blogposts of whitepapers en deze delen op sociale media. Deze activiteiten voegen waarde toe aan je merk en helpen je met het opbouwen van een relatie met prospects en leads.

Je ziet, je hoeft niet te kiezen tussen inbound marketing en content marketing. Voor de beste resultaten gebruik je ze allebei.