44 vragen voor wie persona’s ontwikkelt

Om prospects, leads en klanten goed te kunnen helpen, moet je eerst weten wie het zijn. Begin die zoektocht met het ontwikkelen van een ideaal klantprofiel en persona’s. Je start je strategie dus met onderzoek naar je publiek. Zo kom je erachter op wie je je moet richten.

Voordat we ingaan op de vragen die je kunt stellen als je persona’s ontwikkelt, is het belangrijk te weten wat een persona is. Simpel gezegd is dat een semi-fictieve versie van je ideale klant. Persona’s zijn gebaseerd op actuele gegevens en goed onderbouwde inschattingen van de demografische gegevens, doelen, gedragspatronen en motivaties van klanten. 

Waarom zijn persona's zo belangrijk?

Ze kunnen je helpen:

  • bepalen waar je klanten zijn op internet, zodat jij daar ook kunt zijn.
  • bij het sturen van productontwikkeling: als je de doelen van je klanten kent, kun je content maken die hen helpt die doelen te bereiken en uitdagingen te overwinnen.
  • je tijd efficiënter te besteden.
  • de meest waardevolle bezoekers, leads en klanten naar je bedrijf te trekken.

Nu we weten wat persona’s zijn en hoe ze je helpen, is het tijd te bepalen hoe jouw persona’s eruit zien. Een beste eerste stap is het interviewen van je marketing- en verkoopteam en enkele bestaande klanten.

Hoewel vragen van branche tot branche kunnen verschillen, zijn onderstaande vragen een mooie leidraad bij de gesprekken.

Vragen aan je marketingteam

  • Welke technische en demografische informatie hebben jullie van de websitebezoekers?
  • Hoe bewerken jullie de markt op dit moment?
  • Welke marketingcampagnes waren het afgelopen jaar het meest succesvol?
  • Welke marketingcampagnes zijn mislukt?
  • Welke blogberichten hebben voor de meeste traffic gezorgd?
  • Wat zijn de meest gestelde vragen van klanten?
  • Welke pagina op de website ontvangt de meeste views?

Vragen aan je verkoopteam

  • Welke klantgroepen bezoeken jullie?
  • Waarom kopen die klantgroepen doorgaans bij ons?
  • Waarom kopen klanten bij ons en niet bij een concurrent?
  • Wat zijn de meest voorkomende bezwaren om niet bij ons te kopen?

Vragen aan je klanten

Je start met demografische vragen over leeftijd, gezinssituatie en gemiddelde gezinsinkomen.

Vragen over carrière en werk

  • In welke branche werk je?
  • Wat is je huidige functieniveau?
  • Naar welk functieniveau wil je doorgroeien?
  • Hoe lang zit je al in je huidige functie?
  • Wat is je opleidingsniveau?


Vragen over het dagelijkse leven

  • Hoe ziet een gemiddelde dag er voor jou uit?
  • Hoeveel tijd breng je door op het werk en thuis?
  • Wat doe je voor de lol?
  • Welke mensen zijn het belangrijkst in je leven?
  • Waar kijk je naar op tv?


Vragen over gewoontes

  • Waar ga je heen om meer wilt weten over een product of dienst?
  • Welke offline bronnen gebruik je?
  • Welke online bronnen gebruik je?
  • Hoe communiceer je het liefst met leveranciers?
  • Welke mobiele apparaten bezit je?
  • Wat voor grote aankopen heb je het afgelopen jaar gedaan?

Vragen over pijnpunten

  • Wat is het meest frustrerende deel van je dag?
  • Wat is de slechtste klantenservice-ervaring die je ooit hebt gehad?
  • Welke dagelijkse werkzaamheden vind je stressvol?
  • Wat maakt je nerveus?
  • Wanneer word je boos?
  • Wat is het minst favoriete onderdeel van je werk?
  • Wat is de slechtste baan die je je kunt voorstellen?
  • Van welke grote aankoop heb je spijt?
  • Waar maak je je zorgen om?
  • Op welke prestaties ben je het minst trots?
  • Wat staat er in de top 3 van je bucketlist?

Sectorspecifieke vragen

  • Wat zijn de meest voorkomende uitdagingen in jouw branche?
  • Wat is de gemiddelde orderwaarde in jouw branche?
  • Hoe doen jouw klanten het lieste zaken?
  • Wat zijn de meest voorkomende bezwaren tegen jouw product of dienst?
  • Wat zijn de belangrijkste vragen van klanten?
  • Wat zijn de belangrijkste vragen van prospects?


TIP:
Wees niet bang om lastige vragen te stellen. Ze kunnen vaak leiden tot heel nuttige antwoorden. Hoewel de bovenstaande lijst erg handig is, kun je gerust eigen stellen die aansluiten bij jouw situatie of branche.