Wat is contentdistributie?

Wat is contentdistributie?
Hoe je je content verspreidt bepaalt grotendeels je succes. Daarom is het belangrijk veel zorg en aandacht te besteden aan een contentdistributiestrategie. Want aan het feitelijke schrijfproces en de distributie gaat veel vooraf. Voordat je start met schrijven, fotograferen of filmen moet je al weten waar en hoe je je content gaat publiceren en promoten.
Wat is contentdistributie?

Op welke kanalen publiceer je content?

Er zijn globaal drie soorten kanalen om content te delen en promoten:

  • Owned media: Je website, blog, socialmedia-kanalen, e-mailnieuwsbrief of bijvoorbeeld Foleon publicaties. Op dit kanaal ben jij degene die pepaalt wat je publiceert en wanneer en hoe je dat doet.
  • Earned media: Dat zijn kanalen waar anderen voor jou je content promoten of delen. Denk aan klanten, journalisten, bloggers of influencers. Maar ook fora of communities kunnen jouw informatie gratis delen.
  • Paid media: Op deze kanalen betaal je voor plaatsing. Denk aan betaalde zoekopdrachten en advertenties op social media, maar ook influencers die jouw product promoten.

Een solide strategie opbouwen

Het opzetten van een solide distributiestrategie voor je content vraagt tijd en aandacht. Pak het grondig aan, zodat je er later veel frustratie, onnodig werk en geld mee kunt beparen. Dit zijn drie redenen om met aandacht naar je strategie te kijken:
  • Als je vooraf nadenkt hoe, waarom en voor wie je content maakt is de kans groot dat de juiste mensen het lezen of bekijken.
  • Het brengt focus aan bij de mensen die de content maken. Je stemt de manier van werken en inhoud beter op elkaar af en werkt efficiënter.
  • Het helpt je bij het stellen van meetbare doelen en KPI’s. Meten is weten en dat kan alleen als je vooraf bepaalt wat je wilt bereiken en hoe je je doel wilt behalen.

Boek een gratis flitsconsult met Arthur

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod

Het opzetten van een solide distributiestrategie voor je content vraagt tijd en aandacht. Pak het grondig aan, zodat je er later veel frustratie, onnodig werk en geld mee kunt beparen.

Nadine de Keijzer | Content specialist

Leren hoe je een solide strategie bouwt?

Bekijk ons stappenplan ‘Content marketing die wel werkt’