Kan jouw content wel wat strategie gebruiken?
Bepaal je doelstellingen
Content maken om het content maken, werkt niet. Punt. Je moet een doel voor ogen hebben om naar toe te werken. Dat is het uitgangspunt van een slimme strategie. Je wilt leden werven, nieuwe klanten binnenhalen, bezoekers op je website. Zet je doelstellingen scherp neer. Weet wat je wilt. Dan beginnen we daarna met de weg ernaartoe.
Breng je contentbehoefte in kaart
Een content strategie start bij de vraag wie je klant is en aan welke content hij behoefte heeft. Dat kun je voor een deel zelf bedenken, maar beter is om het te vragen. Interview eens een aantal klanten. Of breng ze bij elkaar voor een panelgesprek. Zorg voor een leuke vergoeding (korting, lunch, goodiebag) en laat hen maar praten!
Gebruik een effectieve methode: IK, JIJ, WIJ
Daar hebben we er weer een: een methode. Met de IK-JIJ-WIJ methode werken we van binnen naar buiten. Van je productpropositie naar de diepste wens van je publiek. We leggen daarbij de focus op digitale kanalen, simpelweg omdat je publiek voornamelijk online is.
Zet een team op
Nu je weet hoe je het aan gaat pakken, heb je de juiste mensen om je heen nodig. Van een content manager tot content creators. En wat dacht je van designers? Dit kunnen natuurlijk ook externen zijn. Verzamel een goed team voordat je aan de slag gaat. Een team dat de strategie begrijpt.
Met een heldere strategie zie je waar nog gaten in je content zitten. Je ontdekt of er dingen ontbreken. Je merkt welke onderwerpen nog aandacht vragen. En welke vragen nog beantwoord moeten worden.
Nadine de Keijzer | Content specialist
Doe een contentaudit
Ga niet direct aan de slag met het maken van nieuwe, relevante content. Kijk eerst eens wat je nog hebt. Want je hoeft die eerder gemaakte content natuurlijk niet weg te gooien. Die is juist heel waardevol. Maar het is wel handig om deze berichten, beelden en video’s te updaten. Je zou dat proces een contentaudit kunnen noemen.
- Content die niet meer relevant is, gooi je weg. Dat zijn bijvoorbeeld oude productbrochures, blogs over diensten die je niet meer aanbiedt, werkwijzen die je niet meer hanteert.
- Daarnaast heb je content die nog wel gebruikt is, maar een herziening nodig heeft. Misschien moeten productspecificaties worden bijgewerkt, of checklists aangepast. Voorzie afbeeldingen van de juiste logo’s.
Met een heldere strategie zie je waar nog gaten in je content zitten. Je ontdekt of er dingen ontbreken. Je merkt welke onderwerpen nog aandacht vragen. En welke vragen nog beantwoord moeten worden. Leg alles wat je hebt en nog mist vast in je content kalender. Elk idee is een potentieel stuk content.
Boek een gratis flitsconsult met Arthur
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod
Maak een content kalender
Wil je alles goed coördineren, dan is het ook verstandig om een content kalender op te stellen. Hierin zet je alle pijlers, thema’s en onderwerpen waarover je content kunt maken vanuit de verschillende perspectieven. Maak iemand verantwoordelijk voor het beheer hiervan.
Extra tip: Content verzamelen/archiveren
Brochures, afbeeldingen, webpagina’s, blogberichten, Facebookberichten. Ze staan verspreid over het internet of in printversie. Als je een goede strategie wilt hanteren, is het ook belangrijk om te weten wat er al verspreid is. Breng dit in kaart. Het kan goed van pas komen als je nieuwe content gaat maken of oudere content wilt updaten. Besluit je een nieuwe website op te zetten, dan is het ook slim je huidige webpagina’s te archiveren.