Hoe werkt de content kalender?

Een content kalender maken is meer dan het invullen van een Excel-sheet of kalender. Je geeft invulling, richting en continuïteit aan je content creatie. Het voordeel: je makkelijker welke content je inzet en in welke frequentie. Een handig hulpmiddel hierbij is de IK-JIJ-WIJ methode.Het helpt je te focussen op de klant, zodat je niet alleen over je eigen producten en diensten ‘praat’.

Start vanuit de agenda van je publiek

Trap niet in de valkuil van contant maken die alleen gaat over het nieuw product of de veranderde dienstverlening van je eigen organisatie. De agenda van je publiek bepaalt grotendeels de inhoud van je kalender. Kruip, met behulp van je persona’s, in de huid van je publiek. Zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn. Lastig? Nodig collega’s met direct klantcontact uit voor een brainstormsessie. Daar hoor je:

  • Welke vragen leven bij je publiek
  • Wat de piekmomenten zijn bij klantcontact
  • Welke events, seizoenen en/of cycli belangrijk zijn in het contact

doe het niet alleen

Een content kalender invullen is teamwork. Content marketing is geen ‘speeltje’ van de afdeling Marketing/Communicatie. Zoek daarom de samenwerking met anderen binnen je organisatie. Maak van (het produceren van) content een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Help eventueel bij het schrijven van tekst of de productie van video’s, maar trek niet alles naar je toe. Activeer afdelingen door de content kalender bespreekbaar te maken. Plan bijvoorbeeld wekelijks een overleg over de voortgang en ieder kwartaal over de creatie.

4 slimme Tips

  • Speel in op de actualiteit, maar blijf flexibel.
  • Plan zoveel mogelijk vooruit. Een handige tool is de issuekalender.
  • Oude content kun je prima hergebruiken. Recycle dus je materiaal.
  • Evalueer regelmatig je content kalender. Wat werkte wel, wat niet?