Hoe werkt de content kalender?
Start vanuit de agenda van je publiek
Trap niet in de valkuil van content maken die alleen gaat over het nieuw product of de veranderde dienstverlening van je eigen organisatie. De agenda van je publiek bepaalt grotendeels de inhoud van je kalender. Kruip, met behulp van je persona’s, in de huid van je publiek. Zoek uit wat voor hen belangrijke momenten zijn. Lastig? Nodig collega’s met direct klantcontact uit voor een brainstormsessie.
Daar hoor je:
- Welke vragen leven bij je publiek
- Wat de piekmomenten zijn bij klantcontact
- Welke events, seizoenen en/of cycli belangrijk zijn in het contact
Doe het niet alleen
Een content kalender invullen is teamwork. Content marketing is geen ‘speeltje’ van de afdeling Marketing/Communicatie. Zoek daarom de samenwerking met anderen binnen je organisatie. Maak van (het produceren van) content een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Help eventueel bij het schrijven van tekst of de productie van video’s, maar trek niet alles naar je toe. Activeer afdelingen door de content kalender bespreekbaar te maken. Plan bijvoorbeeld wekelijks een overleg over de voortgang en ieder kwartaal over de creatie.
Slimme tips
- Speel in op de actualiteit, maar blijf flexibel.
- Plan zoveel mogelijk vooruit. Een handige tool is de issuekalender.
- Oude content kun je prima hergebruiken. Recycle dus je materiaal.
- Evalueer regelmatig je content kalender. Wat werkte wel, wat niet?
- Kijk in publieksmedia of andere branches welke zaken gaan spelen en ‘vertaal’ ze naar jouw organisatie.
- Ga samen met collega’s van andere afdelingen brainstormen en gebruik hun alternatieve ideeën en invalshoeken.
Boek een gratis flitsconsult met Arthur
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod