Hoe kom ik aan goede content voor mijn online personeelsblad?
De makkelijke manier
Een betere manier
Het is slimmer om te werken vanuit je communicatiedoelstellingen. Wanneer wil je wat met wie communiceren? Die doelstellingen zijn afgeleid van de bedrijfsdoelstellingen en niet van de doelstellingen van afdeling A, B of C. Zet, samen met de directie, duidelijk op papier waar je bedrijf voor staat, wat je wilt bereiken en waarom je dat wilt bereiken. Je redactionele pijlers en de keuze voor onderwerpen zijn gelinkt aan die doelstellingen.
Voorbeeld
Stel dat ‘kennis delen’ een van je redactionele pijlers is. Past dat nieuwe computersysteem van afdeling C dan in dat plaatje? Prima. Maar maak dan geen verhaal over alle nieuwe toeters en bellen van de software. Laat gebruikers van het systeem vertellen hoe ze nu sneller kunnen werken én waar ze nog tegenaan lopen. Ook het bijpassende beeld straalt kennisdelen uit en bestaat dus niet uit een verzameling wazige schermafbeeldingen.
Boven- en onderstroom
Hoe zorg je nu dat je het juiste verhaal te horen krijgt? Neem in ieder geval geen genoegen met de input die je van afdelingsleiders krijgt. Zij weten vooral wat er formeel speelt. Van de zaken die medewerkers echt bezighouden zijn ze veel minder op de hoogte.
Soms bereikt zulke informatie de chef helemaal niet. Staar je dus niet blind op de bovenstroom van informatie. Kijk ook naar de onderstroom. Die verzamel je bij het secretariaat van een afdeling of bij een vertrouwenspersoon, iemand die goed weet wat er speelt. Uiteraard ga je wel vertrouwelijk om met de verkregen input.
Hoe zorg je dat je het juiste verhaal te horen krijgt? Van de zaken die medewerkers echt bezighouden zijn chefs en afdelingsleiders vaak niet op de hoogte.
Nadine de Keijzer | Content specialist
Ontsluiten en creëren van content
Als je in kaart hebt welke personen je kunt benaderen voor de boven- en onderstroom, dan begint de contentcreatie pas echt. Het eigenlijke proces bestaat uit vier fases:
- Verzamelen
- Filteren
- Creëren
- Delen
Bij het ontsluiten en creëren van goede content staan drie zaken voorop:
- Uitvinden wat de meest relevante issues zijn binnen je organisatie.
- Ontdekken wat voor de doelgroep de belangrijkste vragen over deze onderwerpen zijn.
- Achterhalen wie over deze onderwerpen veel weet en er het boeiendst over kan vertellen.
Verder praten over content voor je personeelsblad?
Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
- Geheel vrijblijvend
- Als je wilt de volgende werkdag al contact
- Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod
Radarwerk
- Informatiebronnen zijn een beslissende schakel in het proces. Zij kennen veel mensen en zijn de antennes van de redactie.
- Ambassadeurs houden contact met de bronnen, filteren de informatie en spelen dat wat interessant is door naar de contentmakers.
- Deze laatste groep zet de informatie om naar bijvoorbeeld een artikel, beeldreportage of video en bepaalt via welke media de input gedeeld wordt.
Weten wat relevant is
- veel mensen kennen binnen en buiten het bedrijf
- weten welke producten of diensten belangrijk zijn voor de organisatie
- een flexibele geest hebben en buiten kaders kunnen denken
- weten wat relevant is voor de doelgroep
- de strategie, prioriteiten en gevoeligheden van het management kennen
- tijd willen en kunnen vrijmaken voor het vergaren van input
Even langsgaan en een praatje aanknopen is veel effectiever dan een mail sturen om te vragen naar de laatste ontwikkelingen.
Mireille Wijnker | Content specialist