Jouw gids met 50 tips om een beter (online) personeelsblad te maken
Snel een beter digitaal personeelsblad maken? Bekijk de gids met bijna 50 tips.
We helpen je eenmalig op weg of nemen je structureel werk uit handen.
Onze gids met bijna 50 tips bevat:
- Voorstellen voor vernieuwing en professionalisering
- Tips voor invalshoeken en rubrieken
- Suggesties voor kekke koppen en toffe titels
Succesvol personeelsblad: De Grijper
EMO is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen. Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken.
Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.
Succesvol personeelsblad: De Grijper
EMO is succesvol overgestapt van een papieren personeelsblad naar een online versie. Bij EMO werken zo’n 360 mensen. Personeelsblad De Grijper is 3 dagen na publicatie door ruim 90% van de werknemers bekeken.
Uit de statistieken blijkt dat er niet even snel doorheen ‘gebladerd’ wordt. Een gemiddelde leestijd van bijna 10 minuten en 3.800 unieke pageviews zijn jaloersmakende cijfers.
Succesvol personeelsblad: Quotes & questions
QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.
Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.
Succesvol personeelsblad: Quotes & questions
QSN kwaliteitsmanagement helpt bedrijven die een ISO certificaat willen behalen. De consultants werken overal in Nederland, dus ze zien elkaar niet vaak. Om de onderlinge betrokkenheid te vergroten lanceerde QSN ‘Quotes & Questions’.
Uit de statistieken blijkt dat de persoonlijke rubrieken, waarin collega’s meer over zichzelf vertellen, het best gelezen worden. Nummer 2 is voor het interview met een klant. Op de 3e plaats staat de pagina waarin kwartaalresultaten worden geduid.
Digital Minds maakt voor ons een aantrekkelijk en effectief online personeelsblad. Ik kan altijd rekenen op een flexibel en meedenkend team dat zich houdt aan de planning.
Voorbeelden van online personeelsbladen
We maken jaarlijks ruim 100 online magazines en vele personeelsbladen met Foleon. Wat zijn onze tips?
- Meten is weten: Weet wat de organisatie wil bereiken en maak je doelstellingen meetbaar.
- Zorg voor betrouwbare berichtgeving en belicht verhalen van meerdere kanten.
- Have fun: Een personeelsblad maken is vooral leuk! De lezer merkt aan alles of je lol hebt gehad.
Hoe kom je aan goede content voor je personeelsblad?
Grofweg zijn er twee manieren om goede content voor je personeelsblad te verzamelen. De makkelijke manier is vanachter je bureau input verzamelen. De afdelingsleiders en het management bepalen de inhoud van je blad.
De betere manier is werken met communicatiedoelstellingen. Dan krijg je een magazine dat goed gelezen wordt en een hoge waardering krijgt.
30 tips voor online magazinemakers
De afgelopen 15 hebben we bij Digital Minds vele wijze lessen geleerd. Die delen we graag met je. Daarom hebben we 30 tips onder elkaar gezet over:
- Opzetten van een correspondentennetwerk
- Maken van briefingsformulieren
- Verrassen van je redactie
- Stimuleren van interactie tussen mensen en afdelingen
Gids met bijna 50 tips voor een effectief personeelsblad
1
Doe het goed of doe het niet
Een stapeltje A4-tjes met een nietje verdient de titel personeelsblad niet. Zorg er dus voor dat je personeelsblad als geheel sterk voor de dag komt. Niet alleen de tekst is belangrijk, ook fotografie en vormgeving spelen een grote rol. Let op details: pakkende koppen, leesbare teksten, aantrekkelijke fotobijschriften. Is er geen budget voor een papieren versie? Bekijk dan eens de online mogelijkheden. Beknibbelen op de inhoud komt de uitstraling van je blad namelijk niet ten goede.
2
Hoofdredacteur
Een tip voor het management: stel een hoofdredacteur aan in wie je vertrouwen hebt. Beschikt deze persoon over voldoende energie en creativiteit om van het personeelsblad succesvol te maken? Durft hij of zij vragen te stellen en zijn nek uit te steken? Dan zit het wel goed. Twijfel je enigszins? Kijk dan eens uit naar een nieuwe persoon voor deze verantwoordelijke job.
3
Mediamix
4
Meten is weten
Weet wat de organisatie wil bereiken met een personeelsblad, door de eerder opgestelde doelstellingen meetbaar te maken met behulp van een onderzoek of enquête. Dat doen heel weinig organisaties, het is blijkbaar moeilijker dan het lijkt. Vraag jezelf af wat het medium uiteindelijk moet opleveren in termen van houding en gedrag. Bij een online magazine is het nog makkelijker meten. De statistieken worden bijna vanzelf geregistreerd.