Zo laat je social media echt werken voor je patiëntenorganisatie

Als patiëntenorganisatie communiceer je op kanalen waar je achterban aanwezig is. Social media is niet meer weg te denken onderdeel van de communicatiemix. Maar hoe laat je Facebook, Instagram en LinkdIn echt voor je werken? We zetten wat tips op een rij.

 

Vergroot je bereik en zichtbaarheid via social media

Omdat veel patiëntenorganisaties afhankelijk zijn van subsidies en donaties, is het belangrijk de zichtbaarheid te vergroten. Met een nieuwsbrief aan je leden kom je er dan niet. Via sociale kanalen als Instagram en Facebook vergroot jij de zichtbaarheid. Op LinkedIn kun je sparren met andere communicatieprofessionals. Je bouwt zo als het ware aan een extra netwerk. Hoe meer mensen weten dat je er bent, hoe beter!

Social media opent je ogen en oren

Hoe krijg je een idee waar jouw collega’s of leden mee worstelen? Door andere patiëntenorganisaties, ervaringsdeskundigen of toepasselijke hashtags op social media te volgen. Dat levert je verrassende invalshoeken op voor waardevolle content, die je weer kunt delen met je achterban. Sinds wij het Instagram-account van Stichting Zaadbalkanker beheren, vinden we eenvoudig kandidaten voor het maandelijkse ervaringsverhaal.

Via de sociale kanalen zijn mensen sneller bereid een reactie te geven. Het is een mooie manier om met je achterban in contact te komen.

Nadine de Keijzer | Content specialist voor onder meer Stichting Zaadbalkanker

Meer interactie met een groep of community

Krijg je weinig respons op je nieuwsbrieven of weet je eigenlijk niet op welke informatie jouw doelgroep zit te wachten? Via de sociale kanalen zijn mensen sneller bereid een reactie te geven. Als een bericht veel views of likes oplevert, zegt dat iets over de betrokkenheid van je achterban bij het onderwerp. Reageren ze, dan levert dat misschien een boeiende discussie op. Het is een mooie manier om met je achterban in contact te komen. Je kunt namelijk ook eenvoudig op zo’n opmerking reageren. Wel doen natuurlijk! (zie ook ons blog met communicatie-tips)

Promoot (online) events via social media

Heb je een lotgenotenbijeenkomst of webinar op de planning staan? Door dit bericht te delen op Facebook, LinkedIn en Instagram is de kans groter dat het bij de juiste mensen terechtkomt. Leden, patiënten of naasten uit je achterban die je volgen delen het misschien weer in hun netwerk. Dat brengt een mooi sneeuwbaleffect teweeg. Kies voor de juiste hashtags voor een groter bereik.

Roep je achterban op iets te doen voor jouw patiëntenorganisatie

Roep je achterban op iets te doen voor jouw patiëntenorganisatie.
Organiseer je een inzamelingsactie, een sponsorloop of heb je een leuke challenge in het leven geroepen? Dan kun je via sociale media je achterban aan het werk zetten. Zorg dan wel voor content die het delen waard is!

Ontbreekt die professionele en waardevolle content in jouw archief? Dan helpt een communicatie-abonnement je misschien wel op weg. Je kunt er ook voor kiezen om het beheren van de sociale kanalen structureel uit te besteden. Zodat je je nog beter kunt richten op het ondersteunen van leden, patiënten en hun naasten. Wij hebben de kennis, jij hebt er geen omkijken naar.

Verder praten of kennismaken?

Benieuwd waar het team van Digital Minds je patiëntenorganisatie mee kan helpen?

  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod