Digitaliseren loont voor patiënten­organisaties: de voordelen van een online (leden)magazine

Maak je een papieren ledenblad of -nieuwsbrief? Dan weet je dat dit een waardevolle, maar tijdsintensieve en financieel kostbare manier van communiceren is. Voor een patiëntenorganisatie zijn er andere én goedkopere mogelijkheden om het contact met de achterban te onderhouden.

Een online nieuwsbrief is mooie eerste stap. maar wil je je doelgroep van dienst zijn met zinvolle informatie, prettig leesbaar op elk apparaat, dan stuur je een interactief online magazine.

 

Kijk maar eens hoe Stichting Zaadbalkanker elke maand onder de aandacht komt van (ex-)patiënten en hun naasten.

Is je interesse gewekt? Hier volgen nog meer 6 voordelen van een online magazine ten opzichte van een papieren variant:

Zaadbalkanker online - 13.000 lezers en 62.000 paginaweergaven

cover-online-magazine-zaadbalkanker
ervaringsverhaal-online-magazine-zaadbalkanker
experts-online-magazine-zaadbalkanker
e-book-online-magazine-zaadbalkanker
expertisecentra-online-magazine-zaadbalkanker

1. Bespaar op porto- en drukkosten

Voor een papieren magazine lopen de vaste kosten voor drukwerk en porto al snel op. Zeker bij een lage oplage moet je er vaak duur aan. Voor elk magazine dat je verstuurt, zijn er extra kosten. Bij een online magazine heb je natuurlijk ook vaste kosten, maar je hebt geen last van een prijs per extra verstuurd magazine.

2. Meten is weten. Wat vind de doelgroep interessant?

Waarschijnlijk heb je geen idee hoe jouw papieren blad wordt gelezen. Misschien belandt het blad wel direct in de kattenbak? Van een online editie weet je precies hoeveel mensen hem openen, hoe lang de lezer er tijd aan besteedt en welke pagina’s het beste ‘scoren’. 

In een online magazine kun je informatie ‘gelaagd’ aanbieden. Of de lezer nu oppervlakkig of sterk geïnteresseerd is, elke groep lezers vindt de informatie op zijn/of haar niveau.

Nadine de Keijzer | Content specialist voor onder meer Stichting Zaadbalkanker

Verder praten of kennismaken?

Benieuwd waar het team van Digital Minds je patiëntenorganisatie mee kan helpen?

  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod

3. Segmentatie

Heb je verschillende (sub)doelgroepen? Segmenteren is heel eenvoudig met een online magazine. De ene groep krijgt artikel 1 en 2, de andere groep wel 1, maar niet 2. Bovendien kun je het magazine een persoonlijk tintje geven. Bijvoorbeeld door op de voorpagina of in het voorwoord de groep lezers persoonlijker aan te spreken. Dat levert extra betrokkenheid en verbinding op.

4. Meer verdieping voor de geïnteresseerde lezer

In een online magazine kun je informatie ‘gelaagd’ aanbieden. De vluchtig scannende lezer ‘bladert’ het magazine horizontaal door. Lezers die meer willen weten scrollen naar beneden op de pagina. En voor nog meer diepgang gebruik je handige pop-ups. Het gelaagd aanbieden van informatie, zoals we dit noemen, verhoogt de leesbaarheid van artikelen. Of de lezer nu oppervlakkig of sterk geïnteresseerd is, elke groep lezers vindt de informatie op zijn/of haar niveau.

5. Link snel naar de donatieknop

Wij weten hoe belangrijk donaties zijn voor een patiëntenorganisatie. In een online magazine kun je op elke pagina een ‘knop’ of link maken naar de donatiepagina. Zeker als mensen een waardevol artikel lezen, zijn ze eerder geneigd een donatie te doen.

6. Multimediaal, ook video

Een van de mooiste dingen van online is het toevoegen van video’s. Met een persoonlijke boodschap, een indrukwekkend verhaal of een donatie-oproep verrijk je je magazine in verschillende opzichten.

Verder praten of kennismaken?

Benieuwd waar het team van Digital Minds je patiëntenorganisatie mee kan helpen?

  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod