30 tips voor online magazine makers

30 tips voor online magazine makers
Het maken van een digitaal bedrijfsblad, relatiemagazine of personeelsblad loopt niet altijd op rolletjes. Hoe kun je het proces beter stroomlijnen? De afgelopen 25 jaar hebben we veel wijze lessen geleerd. Die delen we graag. Je vindt onder andere tips over het opzetten van een correspondentennetwerk, het maken van briefingsformulieren, het verrassen van je redactie en het stimuleren van interactie tussen mensen en afdelingen. Speciaal voor online magazine makers: 30 tips voor een beter online magazine.
30 tips voor online magazine makers

1. Spreek de taal van je doelgroep

Niets is vervelender dan een redacteur die zijn lezers niet serieus neemt. Of een auteur die lezers vaktermen uitlegt die ze al kennen. Je inleven in je doelgroep en dezelfde taal spreken is van levensbelang voor je blad.

2. Social media als het kan, niet omdat het moet

Zorg dat je uitingen via social media waarde toevoegen aan je blad. Of gebruik het om in contact te komen met je doelgroep. Kies je daarvoor, dan moet je er wel dicht op blijven zitten. Je kunt niet de ene week wel iets met Twitter doen en vervolgens drie weken niet.

3. Haak in op het nieuws

Spelen er plotseling actuele zaken in de branche of binnen het bedrijf? Durf daarvoor een al geschreven artikel aan de kant te schuiven. Een goede planning biedt ruimte voor actualiteiten en zorgt dat je blad op tijd verschijnt.
Een goed personeelsblad of relatiemagazine maak je niet van achter je bureau. Stuur geen e-mails rond, maar ga eens langs bij mensen.

Mireille Wijnker | Contentspecialist

4. Niet topdown, maar bottum up

Wil je weten wat er echt leeft in een doelgroep of binnen een organisatie? Vraag het klanten, of mensen op de werkvloer. Ze weten vaak beter dan managers wat er aan de service verbeterd kan worden en hoe processen efficiënter kunnen. Geef ze een stem en laat medewerkers en klanten bijvoorbeeld in gesprek gaan met een ‘baas’. Dat biedt beide partijen nieuwe inzichten en bevordert de geloofwaardigheid van je blad.

5. De paden op, de lanen in

Een goed personeelsblad of relatiemagazine maak je niet van achter je bureau. Stuur geen e-mails rond, maar ga eens langs bij mensen. Zeker als ze kritisch staan tegenover je blad. Oké, het kost wat tijd, maar je steekt altijd wat op van een kritische buitenstaander.

6. Zit lezers dicht op de huid, maak het persoonlijk

Het relaas van een andere klant of naaste collega spreekt meer aan dan een verhaal van de directeur. Tenzij je het persoonlijk maakt. Haal de directeur uit zijn ivoren toren en laat zien wat hem of haar zowel zakelijk als privé drijft en bezighoudt.

7. Geef klanten een podium

Wat is geloofwaardiger: wij zijn de beste of zij zijn de beste? Juist, laat daarom je klanten vertellen waarom ze de voorkeur aan jou geven. En daarbij mogen ze natuurlijk ook een beetje kritisch zijn. Daar leer je tenslotte het meeste van.

8. Beleidszaken in je blad? Dit vind ik ervan!

Een beleidsbeslissing wordt pas interessant en relevant als je weet wat de impact is voor de doelgroep. ‘Vertaal’ daarom het management-verhaal in begrijpelijke taal. Leg uit wat de veranderingen betekenen voor de klant of het personeelslid.

9. Het gaat nooit alleen maar goed

Als je sommige (personeels)bladen mag geloven gaat het in veel bedrijven altijd goed. Dat is niet echt geloofwaardig. Een kritische noot van een medewerkers of klant zorgt voor een goede balans. Vraag ze dan wel om verbetersuggesties. Zo zullen lezers je eerder geloven.

Betrek een aantal vaste contact-personen binnen het bedrijf of binnen je doelgroep bij het netwerk. Dan weet je wat er speelt.

Mireille Wijnker | Contentspecialist

10. Vier successen samen

Medewerkers en klanten willen bij een succesvolle club horen. Een nieuwe topklant binnengehaald? Maak een klantprofiel en interview het klantteam. Targets gehaald? Laat zien hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een belangrijke innovatie of grote besparing gerealiseerd? Een fotoreportage toont hoe dat is gelukt.

11. Zet een correspondenten-netwerk op

Betrek een aantal vaste contact-personen binnen het bedrijf of binnen je doelgroep bij het netwerk. Dan weet je wat er speelt. Hierdoor haal je snel nieuwe ideeën boven water en vind je in korte tijd de juiste mensen voor een interview.

12. Maak een reële planning

Planningen zijn er om vanaf te wijken. Maar de deadline blijft staan. Zorg daarom dat je voldoende tijd inplant voor onvoorziene vertraging. Een ziekte redacteur of geïnterviewde die afhaakt kan zomaar roet in het eten gooien. En je lezer teleurstellen is wel het laatste wat je wilt.

Geeft je redactie daarom de vrijheid fouten te maken, iets te ontdekken of iets te doen wat je zelf niet direct ziet zitten.

Nadine de Keijzer | Contentspecialist

13. Werk met briefingsformulieren

Een goede briefing is het halve werk. Zorg dat auteurs, fotografen en vormgevers altijd precies weten wat je wilt en bedoelt. Hiervoor kun je een standaard briefingsformulier gebruiken. Laat de juiste persoon het formulier invullen én check het even!

14. Geef je redactie voldoende vrijheid

Mensen houden van verantwoordelijkheid. Geeft je redactie daarom de vrijheid fouten te maken, iets te ontdekken of iets te doen wat je zelf niet direct ziet zitten. Zie je redactieleden groeien en laat je verbazen door de resultaten.

15. Straal plezier uit, dat werkt aanstekelijk

Onthoud goed: bladen maken is vooral erg leuk! Natuurlijk loop je tegen problemen aan, vanzelf-sprekend heeft niet altijd iedereen zin een artikel te schrijven. Maar als jij enthousiast blijft, zul je merken dat anderen dat oppikken. En dat zie je terug in het magazine!

16. Stimuleer interactie tussen mensen en afdelingen

Kleine kennissessies, groeps-discussies, presentaties. Laat lezers of collega’s elkaar regelmatig opzoeken. Je krijgt er verrassend leuke, herkenbare artikelen door. Je lezers zullen smullen.

17. Zorg voor een backup van artikelen

Soms lukt het op het laatste moment toch niet een artikel te plaatsen: vervelend natuurlijk! Het is dan handig als je nog wat alternatieven op de plank hebt liggen. Laat daarom door het jaar heen auteurs al enkele ‘tijdloze’ artikelen schrijven.

18. Benut je wel alle (ICT-)mogelijkheden?

Interviewen kan ook via Zoom, Teams en andere digitale communicatiemiddelen. Bestanden deel je eenvoudig op Dropbox of Google Drive en filmpjes maak je met je smartphone. De mogelijkheden om efficiënt te werken zijn eindeloos, mits de redactie, de geïnterviewden en jijzelf ervoor open staan.

Maak een blad voor je doelgroep, niet voor de baas.

Nadine de Keijzer | Contentspecialist

19. Houd wel een vinger aan de pols

Niet iedereen kan goed omgaan met vrijheid. Let daarom goed op wie je meer vrijheid geeft. Blijf ook goed monitoren hoe met die vrijheid wordt omgegaan. Zorg dat de continuïteit van het blad niet in gevaar komt en je de deadline haalt.

20. Motiveer de redactie door ze te verrassen

Een lekkere lunch na de vergadering, een interessante lezing, een klein cadeautje in het thema van het blad. Met kleine verrassingen stimuleer je de creativiteit van je redactie.

21. Kies voor een herkenbare (huis)stijl in je magazine

Herkenbaarheid, daar houden lezers van. Tenminste, als ze zich met de stijl van je online magazine kunnen identificeren. Kies dus een stijl die past bij je bedrijf. In het geval van een bedrijfsmagazine of personeelsblad mag je best de grenzen van een huisstijl opzoeken. Durf creatief te zijn.

22. Zet doelstellingen op papier

Een online magazine zonder doelstellingen is als een boot zonder roer. Bovendien is een magazine vaak onderdeel van een veel grotere communicatiemix. Door meetbare doelstellingen te formuleren, maak je een beter magazine en kun je achteraf de resultaten checken.

23. Lezers houden niet van verandering

Het hoofdartikel in het hart van je blad, een prikkelende column op de achterpagina, de rubriek met 13 persoonlijke vragen. Vaste ‘ankers’ in je blad geven lezers houvast, waardoor ze uitkijken naar je blad. Geef je lezer een aantal vaste rubrieken cadeau. Dat komt ook het bladritme ten goede.

24. Maak een blad voor je doelgroep, niet voor de baas

Houd naast de doelstellingen je doelgroep altijd goed voor ogen. De baas wil misschien veel informatie op een pagina, maar de lezer meestal niet. Leef je in en vraag je doelgroep ook eens om hun mening.

Merk je dat een rubriek aan populariteit verliest? Is een onderwerp uitgekauwd? Durf te variëren!

Mireille Wijnker | Contentspecialist

25. Gluren bij de buren

Soms is het heel goed om over de schutting te kijken. Concurrenten of de buren pakken iets wellicht heel anders, misschien zelfs slimmer aan. En welke rubrieken lees je zelf graag in andere bladen? Kijk vooral eens bij de supermarkt in het schap met consumentenbladen. Beter goed gejat…

26. Zorg voor een goed ritme

Ken je ze? Van die bladen met alleen maar artikelen die bestaan uit 1 pagina, of alle artikelen op dezelfde manier vormgegeven? Saai! Lezers willen, binnen een vaste bladindeling, graag verrast worden. Varieer dus in het soort en de lengte van artikelen en rubrieken. Maar kijk ook naar de stijl. Alleen maar vraag-antwoord interviews word je op den duur beu.

27. Maak van je online magazine geen kermis

Natuurlijk wil je alle leuke ideeën een kans geven. En het is fijn als je goed bedoelde suggesties krijgt aangeboden. Maar wees streng en consistent als het gaat om de vormgeving en content van je magazine.

28. Print + digitaal = ideaal

Interactie met of tussen de lezers, dat willen we toch allemaal? Door een goede wisselwerking tussen papier en digitaal kun je dat eenvoudig bereiken. Let op: dit vergt wel doorzettingsvermogen, mankracht en een goede coördinatie. Maar dan heb je ook wat!

29. Wisselen!

Merk je dat een rubriek aan populariteit verliest? Is een onderwerp uitgekauwd? Durf te variëren. Kies ook eens een andere invalshoek voor een item dat regelmatig terugkeert.

30. Het oog wil ook wat

Neem geen genoegen met een slechte, wazige foto. Ook niet als je in tijdnood zit. In zo’n geval kun je nog beter voor een goede stockfoto kiezen. Eén slechte afbeelding doet afbreuk aan je hele magazine.

Meer tips en trucs?

Bekijk het stappenplan ‘Magazine digitaliseren’.