17 smoesjes om geen online magazine te maken

16 smoesjes om geen online magazine te maken
Je kent ze vast wel, collega’s of leidinggevenden die online magazines niet zien zitten. Terwijl jij juist wel enthousiast bent. Hoe weerleg je die smoesjes en waar vind je tegenargumenten? We zetten ze voor je op een rij.
16 smoesjes om geen online magazine te maken

1. “Ons papieren blad wordt volgens mij nog goed gelezen”

Is dat zo, of dénk je dat? Voordat je je laat weerhouden door dit soort percepties, is het wellicht verstandig een lezersonderzoek te starten. Het voordeel van een online magazine is, dat je deze statistieken automatisch meet. Scheelt een hoop werk, tijd en onderhoudskosten.

2. “We hebben geen budget voor een online magazine”

Budget is vaak gekoppeld aan een doelstelling. Denk aan verkoop verhogen, dienstverlening verbeteren, nieuwe klanten binnenhalen etc. Aan jou de schone taak om duidelijk te maken dat je dat budget zorgvuldig en effectief inzet. Maak daarbij duidelijk dat een online magazine geen marketingspeeltje is, maar een communicatiemiddel waarmee je je doelstelling kunt behalen.

3. “Is een online magazine niet veel te duur?”

Vaak is een online magazine kostenefficiënter dan een papieren uitgave. Op de korte termijn houd je de druk- en distributiekosten in je zak. Op de langere termijn is het delen van informatie (via bijvoorbeeld social media of de website) veel eenvoudiger. Ook segmenteren en personaliseren van informatie is snel gedaan. Bovendien gebruik je in een handomdraai een of meerdere pagina’s als basis voor een ander online medium. Dat scheelt je op termijn heel veel tijd.

Maak of recycle content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Door relevant te zijn, bouw je snel een trouw lezerspubliek op.

Nadine de Keijzer | Contentspecialist

4. “Online? Ik heb geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken.”

Wees niet bang. Voor een online magazine heb je helemaal geen bijzondere technische skills nodig. Het is wel verstandig om na te denken over een goed concept. En het is fijn als er goed beeldmateriaal beschikbaar is en misschien zelfs een filmpje. Ben je nog niet zover of weet je niet waar je moet beginnen? Wij kunnen je daar zeker een handje bij helpen.

5. “Wie zit er nu te wachten op een online magazine?”

Dat hangt natuurlijk af van de inhoud. En die bepaal jij! Zorg dat je relevant bent. Maak of recycle content waar jouw doelgroep echt iets aan heeft. Door relevant te zijn, bouw je snel een trouw lezerspubliek op.

6. “Online lijkt me voor ons nog niet aan de orde”

Hmm, in welk tijdperk leef jij?

7. “Voor het maken van een online magazine heb je kennis nodig”

Oké een beetje wel, maar die kennis hebben wij in huis en willen we graag met je delen.

8. “Wij hebben niet genoeg te vertellen voor een online magazine”

De grootste onzin-smoes! Iedereen heeft genoeg te vertellen om jaren aan magazines mee te vullen. Je moet de verhalen alleen naar boven halen. En de relevante onderwerpen en invalshoeken bedenken. Hoe? Lees ons blog met tips voor het maken van een online magazine met inhoud.

9. “Een online magazine maken kost veel te veel tijd”

Het is waar dat in het maken van een online magazine veel tijd kan gaan zitten, maar doordat wij werken met templates kan het maken van een pagina ook zo gepiept zijn. Het is wel handig om voorafgaand een goed beeld te hebben van hoe je je idee wilt visualiseren. Dan kun je ook de juiste content verzamelen en ben je geen onnodige tijd kwijt met uitzoeken van fotografie en bijschaven van teksten etcetera.

Heb je niet voldoende of niet de juiste mankracht (m/v) in huis om een online magazine te maken? Kies dan de juiste partner die je werk uit handen kan nemen. Dit zijn alvast 30 tips voor een efficiënt redactieproces.

Een online magazine kun je veel ‘status’ meegeven door je huisstijl op de juiste manier door te voeren, interessante (en voor je lezers relevante) artikelen te schrijven en mooie beelden te gebruiken.

Nadine de Keijzer | Contentspecialist

10. “Een papieren magazine heeft meer status”

Is je magazine een cadeautje? Dan moet je ervoor zorgen dat het er ook zo uitziet. Dat kan natuurlijk met een prachtige vormgeving op mooi papier. Maar ook online kun je een hoop bereiken met de juiste middelen. Sommige mensen denken dat een papieren magazine of jaarverslag meer status heeft. Wij weten dat een goede publicatie staat of valt met de inhoud. Want als de inhoud van je papieren magazine niet relevant is, dan is de status ook ver te zoeken.

 

Een online magazine kun je veel ‘status’ meegeven door je huisstijl op de juiste manier door te voeren, interessante (en voor je lezers relevante) artikelen te schrijven en mooie beelden te gebruiken. Dat het magazine op alle schermen prettig leesbaar is, zullen je lezers extra waarderen.

11. “Online magazines kun je niet makkelijk archiveren”

Natuurlijk kun je ook online magazine een bewaar- en archieffunctie geven. We leggen je graag uit welke manieren daarvoor zijn en wat past bij jouw organisatie. Bovendien is een digitaal magazine extra eenvoudig te doorzoeken.

Bij de online magazines die wij maken, is een editiebutton standaard. Je kunt zelf bepalen of je die ‘aan’ of ‘uit’ zet. ‘Aan’ betekent dat de lezer alle eerder verschenen edities kan openen. Maar je kunt vanuit een artikel of onderwerp ook linken naar specifieke publicaties die eerder zijn verschenen. Dat is heel wat anders dan hele jaargangen doorploeteren naar relevante artikelen.

12. “Mijn collega’s houden niet van veranderingen”

Tja, dan is er werk aan de winkel. Misschien kun je hen overtuigen met een demo-magazine? Wij merken dat mensen sneller overtuigd zijn als ze zien wat allemaal mogelijk is. Bovendien verschilt het maken van een online magazine niet wezenlijk van het papieren productieproces. Dat leggen we je graag uit tijdens een (incompany) workshop.

Let wel, de organisatie moet klaar zijn om ‘online’ te gaan, in die zin dat de technische voorwaarden aanwezig zijn en lezers ook voldoende gericht zijn op digitale oplossingen.

Het belangrijkste verschil tussen een website en een online magazine is de manier waarop je informatie presenteert. Een website is meestal functioneel. Met een online magazine kun je je content presenteren zoals je wilt.

Nadine de Keijzer | Contentspecialist

13. “En dan belandt het online magazine zeker in de ongewenste post?”

Het verzenden van een papieren magazine geeft natuurlijk geen garantie dat die niet in de prullenbak belandt of direct bij het oud papier gegooid wordt.

 

Het verspreiden van een online magazine kan via een nieuwsbrief. Als je die verstuurt via bijvoorbeeld Mailchimp, dan is de kans dat de mail in de spambox terecht komt niet zo groot. Ook social media en je e-mail handtekening zijn goede manieren om je magazine onder de aandacht te brengen.

14. “Wij hebben al een bladerbare pdf”

En, leest zo’n letterlijke kopie van je papieren magazine ook prettig op een beeldscherm? En die groeiende groep mobiele lezers, kan die de pdf ook openen? Een van de verschillen tussen online magazine en bladerbare pdf is de ‘reponsiveness’. Een online magazine past zich aan het scherm aan en is dus op elk device prettig leesbaar. Een pdf moet je vaak met je vingers uitzoomen en dan is het nog maar de vraag of mensen het prettig vinden. Gemak dient de mens.

15. “Mijn baas ziet er de meerwaarde niet van in”

En wat vinden je lezers/collega’s/ klanten/stakeholders? Natuurlijk is het fijn als je je leidinggevende mee hebt om een online magazine te ontwikkelen. Geloof jij wel in online magazines, verzamel dan argumenten die je baas overtuigen. Laat onze succesvolle cases of voorbeelden maar eens zien. Ook komen we graag langs om je te laten zien welke mogelijkheden er zijn. Want een online magazine is meer dat een ‘magazine’.

16. “We hebben al een website”

Dat horen we vaker. Het belangrijkste verschil tussen een website en een online magazine is de manier waarop je informatie presenteert. Een website is meestal functioneel. Alle informatie over het bedrijf(sonderdeel) of onderwerp wordt min of meer op dezelfde manier aangeboden. Ook moet je lezers naar je toe trekken.

Met een online magazine kun je je content presenteren zoals je wilt. Dat zorgt ervoor dat jouw ideeën en doelstellingen leidend zijn en je niet beperkt worden tot de opvattingen van de websitebouwer. Een online magazine is een afgerond geheel, dat de lezer van begin tot eind kán lezen. De volgende editie verras je hem met nieuwe content, die je naar de lezer toebrengt via bijvoorbeeld een mailing, of een bericht op social media.

17. “Worden online magazines überhaupt gelezen?”

Het lezen van een magazine staat of valt met de inhoud. Dat geldt voor online én print. Als het met de inhoud goed zit, als die relevant is, verrassend en aantrekkelijk geschreven, dan komen die lezers vanzelf. Helemaal als je ze aanjaagt met prikkelende quotes via social media, of een activerende e-mail om je nieuwe magazine aan te kondigen. Soms is één unieke rubriek of een interview met de goeroe uit je vakgebied het enige dat je nodig hebt om mensen naar je magazine te trekken.

Verder praten of kennismaken?

Benieuwd waar Digital Minds je mee kan helpen? Maak direct een belafspraak!
  • Geheel vrijblijvend
  • Als je wilt de volgende werkdag al contact
  • Al je vragen, doelen en uitdagingen komen aan bod